Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-25, 17:15   #1
Linnslusen Linnslusen är inte uppkopplad

Question Konstruktion av volang nedtill på kjol

Hej!
Jag har hittat en jättefin kjol i senaste Burda Easy Fashion på sid 14, och tänkte försöka mig på att sy en sådan. Så då tänkte jag höra lite med er; Kjolen är i 3 delar (bilden blev väldigt suddig, men jag har försökt rita upp delarna till höger) hur ser mönstret ut för den nedersta kjoldelen, den klockade delen alltså? Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att den ska vara halvmåneformad så som jag har ritat delen längst underst, och hur ska man i så fall beräkna rundningen..?
Tacksam för svar! / Linn
Bifogade bilder

Linnslusen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 18:03   #2
katta katta är inte uppkopplad

Men finns det inget mönster i tidningen? Eller är det ett sådant plagg som bara är med och att det är toppen som är det man kan sy, om du förstår vad jag menar...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 18:44   #3

Nej, det finns just inget mönster... =( Det är en sådan där "inspirationskjol från catwalken" typ..
Gammal 2006-06-25, 19:20   #4
Adonia Adonia är inte uppkopplad

Du är på rätt väg, men den ska inte vara spetsig i ändarna som en halvmåne om det ska se ut som på skissen.

Jag har gjort en snabbskiss som visar principen för klockade volanger. Du utgår från en "platt" mönsterdel, som du delar upp enligt översta skissen (det behöver inte vara just sex delar, det är bara ett exempel). Klipp upp längs strecken och lägg isär delarna i nederkanten. I ovankanten ska delarna ligga hörn i hörn. Ju mer du lägger isär delarna, jo mer klockat blir det. Till sist jämnar du till sömlinjen i ovankanten (som har blivit lite hackig), samt ritar en ny, snyggt svängd nederkant.
Bifogade bilder

Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 19:23   #5

Åh, nu förstår jag =)
Tack så jättemycket! Nu ska jag se till och ta tag i detta projekt, så får vi väl se hur det blir.. Tack återigen!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.