Konstruktion av volang nedtill på kjol
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har hittat en jättefin kjol i senaste Burda Easy Fashion på sid 14, och tänkte försöka mig på att sy en sådan. Så då tänkte jag höra lite med er; Kjolen är i 3 delar (bilden blev väldigt suddig, men jag har försökt rita upp delarna till höger) hur ser mönstret ut för den nedersta kjoldelen, den klockade delen alltså? Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att den ska vara halvmåneformad så som jag har ritat delen längst underst, och hur ska man i så fall beräkna rundningen..? Tacksam för svar! / Linn :) |
Men finns det inget mönster i tidningen? Eller är det ett sådant plagg som bara är med och att det är toppen som är det man kan sy, om du förstår vad jag menar...
|
Nej, det finns just inget mönster... =( Det är en sådan där "inspirationskjol från catwalken" typ..
|
1 bifogad(e) fil(er)
Du är på rätt väg, men den ska inte vara spetsig i ändarna som en halvmåne om det ska se ut som på skissen.
Jag har gjort en snabbskiss som visar principen för klockade volanger. Du utgår från en "platt" mönsterdel, som du delar upp enligt översta skissen (det behöver inte vara just sex delar, det är bara ett exempel). Klipp upp längs strecken och lägg isär delarna i nederkanten. I ovankanten ska delarna ligga hörn i hörn. Ju mer du lägger isär delarna, jo mer klockat blir det. Till sist jämnar du till sömlinjen i ovankanten (som har blivit lite hackig), samt ritar en ny, snyggt svängd nederkant. |
Åh, nu förstår jag =)
Tack så jättemycket! Nu ska jag se till och ta tag i detta projekt, så får vi väl se hur det blir.. Tack återigen! :) |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19. |