Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 10:18   #1
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
Question Barnskjorta i storlek 74

Hej!
Jag vill sy en kortarmad skjorta i bomull i storlek 74 till min lille son. Var får man tag i mönster till det?

tack på förhand/
Petra
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 10:36   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
I Ottobre tidningen nr 2/2005 finns det ett mönster i strl 80. Om det är för stort så kanse du kan ändra lite. Du kan beställa gamla nummer från deras hemsida:

www.ottobredesign.com

och här finns ett:

http://www.smartcart.com/1sew/cgi/di...tem_num=4849mc
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 19:45   #3
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
Hej!
Jag har redan ett mönster i 80 - 86 men vet inte hur man ändrar. Vet du?
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 07:59   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om man har ett mönster med flera olika storlekar som ligger i varandra på mönster arket. Så brukar det oftast gå bra att minska lika mycket som de har ökat till den större storleken om du förstår vad jag menar. Med reservation att det kan bli tokigt, det beror lite på hur komplext mönstret är.
Detta är kanske inte det mest korrekta sättet att göra det på men innan jag gått kurser i mönsterkonstruktion så gjorde jag ofta så och gör faktiskt fortfarande emellanåt.

Lycka till
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 23:00   #5
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Måste erkänna att jag klippte till stl 80/86 utan sömsmån när jag sydde till min son i stl 74. Det funkade jättebra. Jag jämförde med en T-shirt han hade så jag såg att längd och vidd blev hyfstat bra. När jag började jämföra med kläder han hade i stl 74 blev jag helt förvirrad! Det skiljde jättemycket mellan stl 74 på olika plagg, så ta något som passar och jämför med. Lycka till!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 07:04   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Annie skrev:
När jag började jämföra med kläder han hade i stl 74 blev jag helt förvirrad! Det skiljde jättemycket mellan stl 74 på olika plagg, så ta något som passar och jämför med. Lycka till!
Ja, visst är det konstigt att det skiljer så mycket mellan olika storlekar? Jag har upptäckt att ofta är de dyrare barnkläderna som t ex MEXX eller specialdesignade barnkläder mycket mindre i storlekarna än t ex HM's barnkläder (kan ha vissa bodies som är för 62 centilong trots att skruttan är nästan 70 cm lång). Åker man sedan t ex till USA och handlar kläder för en fyraåring så får man en garderob till en åttaåring känns det som. Femtonåringen här hemma har iallafall en t-shirt från Disneyland som är för tioåringar...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 20:03   #7
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
tack och fler frågor

tack för alla tips. Då testar jag det som ni säger. Utan sömnsmån verkar bra. Jag blir nervös annars att delarna inte ska passa ihop om jag börjar ändra och ha mig. Tack!

Nu nästa fråga. Jag har sytt en dress till min son som jag designat själv. Det blev ett litet hevete eftersom jag inte hade mönster till. Nu syr jag en likadan och trodde det skulle bli lättare men det blir bara fel hela tiden. Nu måste jag få tag på mönster. Är det någon som vet var jag kan hitta ett mönster till en sådan overall som finns i blårandigt på http://www.katvig.dk/collection_cont...lection=velvet

(Katvigs hemsida , velour, blåvitrandig overall)

(Jag vill dock göra blixtlås hela vägen upp på kragen.)

Jag skulle bli så tacksam för hjälp!!!

mvh/
Petra


Mvh/
Petra
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 18:49   #8
ElinL ElinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 28
Jag har sytt jättefina skjortor med hjälp av mönstren i boken "Barnkläder - sy och sticka till barn 0-3 år" av Meedom & Meedom, ICA bokförlag.
ElinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 18:50   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
ElinL skrev:
Jag har sytt jättefina skjortor med hjälp av mönstren i boken "Barnkläder - sy och sticka till barn 0-3 år" av Meedom & Meedom, ICA bokförlag.
Den är jättebra den boken. Tyvärr är den slut hos förlaget och de planerar inte att göra nya upptryckningar. Jag har letat på antikvariat men ingen har den.

Den går dock att låna på bibliotek ett tag till.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 19:00   #10
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
finns overallen där?

Finns det mönster till overallen i den boken?
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 19:02   #11
ElinL ElinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 28
Inte exakt den overallen, men det finns overallmönster som du kan anpassa som du vill.
ElinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons