Barnskjorta i storlek 74
Hej!
Jag vill sy en kortarmad skjorta i bomull i storlek 74 till min lille son. Var får man tag i mönster till det? tack på förhand/ Petra |
I Ottobre tidningen nr 2/2005 finns det ett mönster i strl 80. Om det är för stort så kanse du kan ändra lite. Du kan beställa gamla nummer från deras hemsida:
www.ottobredesign.com och här finns ett: http://www.smartcart.com/1sew/cgi/di...tem_num=4849mc |
Hej!
Jag har redan ett mönster i 80 - 86 men vet inte hur man ändrar. Vet du? |
Om man har ett mönster med flera olika storlekar som ligger i varandra på mönster arket. Så brukar det oftast gå bra att minska lika mycket som de har ökat till den större storleken om du förstår vad jag menar. Med reservation att det kan bli tokigt, det beror lite på hur komplext mönstret är.
Detta är kanske inte det mest korrekta sättet att göra det på men innan jag gått kurser i mönsterkonstruktion så gjorde jag ofta så och gör faktiskt fortfarande emellanåt. Lycka till |
Måste erkänna att jag klippte till stl 80/86 utan sömsmån när jag sydde till min son i stl 74. Det funkade jättebra. Jag jämförde med en T-shirt han hade så jag såg att längd och vidd blev hyfstat bra. När jag började jämföra med kläder han hade i stl 74 blev jag helt förvirrad! Det skiljde jättemycket mellan stl 74 på olika plagg, så ta något som passar och jämför med. Lycka till!
|
Citat:
|
tack och fler frågor
tack för alla tips. Då testar jag det som ni säger. Utan sömnsmån verkar bra. Jag blir nervös annars att delarna inte ska passa ihop om jag börjar ändra och ha mig. Tack!
Nu nästa fråga. Jag har sytt en dress till min son som jag designat själv. Det blev ett litet hevete eftersom jag inte hade mönster till. Nu syr jag en likadan och trodde det skulle bli lättare men det blir bara fel hela tiden. Nu måste jag få tag på mönster. Är det någon som vet var jag kan hitta ett mönster till en sådan overall som finns i blårandigt på http://www.katvig.dk/collection_cont...lection=velvet (Katvigs hemsida , velour, blåvitrandig overall) (Jag vill dock göra blixtlås hela vägen upp på kragen.) Jag skulle bli så tacksam för hjälp!!! mvh/ Petra Mvh/ Petra |
Jag har sytt jättefina skjortor med hjälp av mönstren i boken "Barnkläder - sy och sticka till barn 0-3 år" av Meedom & Meedom, ICA bokförlag.
|
Citat:
Den går dock att låna på bibliotek ett tag till. :) |
finns overallen där?
Finns det mönster till overallen i den boken?
|
Inte exakt den overallen, men det finns overallmönster som du kan anpassa som du vill.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59. |