![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
För ca 1-1,5 år sedan kollade jag först med Sewingmachinesdirect, angående janomemaskin de skickade inte och sedan med sewingmachinesales. De skickade, och jag beställde nyligen, för några månader sedan, Janomes brodyrprogram där utan problem. Hos SMS alltså.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det kan ju hända att det är bara maskinerna som de inte skickar. Jag fick nobben nu i mitten av maj. Köpet gick igenom och jag tänket "yes" men så fick jag ett mail om att - tyvärr vi måste annulera din beställning" Det tog mig ett tag att få tillbaka mina pengar så jag rekomenderar inte någon att testa med Elnas maskiner innan ni frågat per mail.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Skulle någon ha tur och kunna beställa Janom / Elna i UK så är nog Sysidan sista platsen man ska skriva om detta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är det verkligen okej att sätta ett leveransförbud av en viss vara så här inom EU? Jag tycker detta låter helt absurt och frågan borde gå att få testad högre upp. Var det nu är någonstans....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
I dagarna presenterade Google en ny surfplatta, Nexus 7. Trots att den bara finns som förhandsbeställning i bl.a. UK, och att man för att beställa från Google UK måste ha betalkort från UK, och adress inom UK så har inte det hindrat personer bosatta i Sverige att beställa. I dagens internationella samhälle finns det tjänster framtagna för förenkla köp över gränserna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har varit i kontakt med Konkurrensverket och fick bra svar därifrån. Inom EU är det inte tillåtet för en försäljare att neka försäljning till specifika länder/kunder med hänvisning till att de inte får sälja i detta område. De kan vara hindrade att aktivt marknadsföra vissa produkter utanför sitt "tilldelade" område, men om en kund själv kontaktar (passiv försäljning) och vill köpa varan har de inte rätt att neka. Jag har mailat med Russell på SMD och påtalat detta. Nu har jag därifrån beställt en ELNA och pengarna är dragna från kontot. Har fått en orderbekräftelse i fredags men inte hört ngt mer.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Varför skulle man hålla tyst om det? Här finns ju många som säkert önskar beställa från England istället för att betala några tusen mer för samma maskin här i Sverige. Jag hjälper gärna om jag kan. Allt annat verkar väldigt egoistiskt i mina ögon. Men jag missuppfattade dig kanske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Blev nobben....
....för mig. Pengarna återbetalades direkt. Russell, VD, har varit väldigt trevlig och svarat på mina mail så jag känner inte ngn irritation mot SMD. Får väl resa till London och köpa. Så får man en liten semestertripp dit istället för att slänga pengarna i sjön och köpa en ELNA i Sverige :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
Sedan är symaskiner i Sverige löjligt dyra jag uppmuntrar alla att köpa utomlands för vi har ingen konkurrens i Sverige det är mera kartell. Det verkar som de hellre har hyllvärmare än får fart på försäljningen genom att sänka priset. Köper du i Sverige så går det att pruta vill inte första handlaren så ta nästa enligt min erfarenhet så går det. Jag tror de är vana att kundkretsen de har oftast inte vågar eller tror att man kan pruta. Oj vilket långt inlägg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har haft telefonkontakt med Russel SMD och Konkurrensverket för ett bra tag sedan.
Summasumarum - annars blir det ett långt inlägg - så kommer SMD inte att leverera Janome eller Elna inom Norden. Naturligtvis väljer SMD till vem de väljer att sälja till. Vad som sker bakom kulisserna får vi aldrig veta...även om jag kan gissa! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Citat:
Jag har skrivit till Agency of Fair Trade samt den myndighet som handlägger klagomål och överträdelser av konkurrenslagen. Återkommer när jag får svar från dom. SMD och andra återförsäljare i England har sina händer bakbundna av Janome. Jag hoppas detta går att ändra. Men jag är väl knappast den första som kontaktar Agency of Fair Trade ang detta. Hoppas ändå på att något händer... Hoppet (och sidovalkarna) är det sista som överger människan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
Citat:
För min del är jag inte så intresserad av symaskinerna utan sättet att handskas med kunder som både Janome och SMD gör. Det är den biten jag vill åt... eftersom det i detta fall säkerligen handlar om karteller och korruption! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
symaskin england |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.