Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-03, 07:28   #16
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Hur gör du stygnsättningen då? Om den inte görs automatiskt är det ju DU som sätter ut stygnen. Vad gör du med bilden? Tar in den i programmet och... Beskriv!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 13:10   #17
avsl120224 avsl120224 är inte uppkopplad

jag tar in bilden i programmet 3d picture stitch, gör inställningar för skanningsdjup osv. sedan så trycker jag på create stitches och när den omvandlar bilden till mönster har den, alldeles själv, ritat till dessa extrastygn. jag har varit in på husqvarnas affär i dag och tjejen som jobbar där förstår inte heller hur det kan bli så.
avsl120224 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 13:15   #18

Då har du använt automatisk stygsättning.
Gammal 2005-11-03, 13:18   #19

Man ser något som ser ut som gammaldags scanningslinjer i mönstret. Det skulle vaa intresant att se hur bilden ser ut innan den görs om till stygn. Maila gärna.

Nu när du säger "picture stitch" börjar poletten trilla ner! Utan att känna till Hq-programmet så gissar jag att det motsvarar photostitch-funktionen i PE Design, och den är inte i första han avsedd för en rent 2-färgad bild, om det är det du har. Den duktionen vill gärna fylla hela ytan med stygn, och den ljusa bakgrunden blir då glesa stygnrader. Det finns säkert någon funktion som ställer om känsligheten, men jag kan förstås inte alls säga var den finns i ditt program.

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-11-03 klockan 13:26.
Gammal 2005-11-03, 15:22   #20

hm. vad heter den funktionen i ditt program? Mitt är ju på engelska så det heter ju knappast samma, men man kan ju kanske få en aning i alla fall. vad snäll du är som hjälper mig. Ska jag maila bilden ändå tycker du? Den gör såhär med alla bilder nämligen. den lägger en ruta som går liksom i kant med det som är ytterst i motivet. Jag tror du förstår vad jag menar när du tittar på mitt mönster som jag skickat åt dig.
Gammal 2005-11-03, 16:57   #21

Maila gärna bilden.
Ja, det tror jag nog att den gör så med alla bilder. Bakgrunden alltså. Ramen kan du säkert bara stänga av om du inte vill ha, det är npf inget problem.
Jag tror helt enkelt att du ska använda någon annan funktion är picture stitch. Vad den kan heta anar jag inte.
Hq-programanvändare, var är ni????
Gammal 2005-11-03, 18:41   #22
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Men kan du inte välja bort en färg i bilden när du stygnsätter? Jag gjorde alltid bakgrunden i en färg som jag sedan valde bort vid den automatiska stygnsättningen (som jag alltså inte använder så ofta längre, eftersom manuell stygnsättning blir så mycket bättre).
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 18:46   #23

Det är den funktionen jag också försökt beskriva! I mina program antingen väljer man vilka färger man vill ha med, eller vilka man inte vill ha med. Men Photostich/sfumato/Picture Stitch-funktionen som Ewa använder vet jag i stort sett inget om, för den har inte intresserat mig.
Gammal 2005-11-03, 19:04   #24
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

I Sfumato Stitch (det gamla) valde man den yta som skulle broderas med ett markeringsverktyg som man gör i bildbehandlingsprogram. Kanske du också har något verktyg som du kan markera med innan.

Finns det inte lektioner (tutorials) i Hjälpen. Husqvarnas gamla program hade ganska bra lektioner. Det får man ju hoppas att de inte drar ner på.

Ateljé Kreativ
Monica Boberg
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 07:02   #25

Var kan jag då välja bort en färg? Det har jag inte sett. Det känns som om ni gör detta med stygnsättningen på ett helt annat mycket bättre sätt än vad jag gör..
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:41.