![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
hjälp igen.
Hur gör man för att symaskinen bara ska sy motivet och inte en fyrkantig eller oval bakgrund till?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
jag kanske är oklar.
jag menar alltså att symaskinen syr en bakgrund som egentligen inte finns. jag vill bara ha min bild. som det blir när man tar in ett färdigt mönster som husqvarna har gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Maskinen syr nog inget som "inte finns". Var kommer mönstret ifrån? Har du tagit in det i något program och tittat?
Om din maskin visar vad den tänket sy kanske den där bakgrunden är något som bara kan hoppas över, om du inte vet hur du ska fixa det i programmet. Vad är det för maskin? Vad har du för program? Edit: jag kollade vad du skrivit förut, och om det gäller bilden du frågade om i en annan tråd så verkar det vara något du har använt automatisk stygnsättning till. Stämmer det? Då brukar man kunna välja att programmet ska strunta i vissa färger när det gör om bilden till stygn. Bakgrunden räknas också som en färg. Annars ska du kunna gå in och välja att utsluta det området i efterhand, men hur du gör det i Husqvarnas program har jag ingen aning om! Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-11-01 klockan 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja du har rätt.
Det syns förstås när jag har gjort ett mönster av bilden. Då visar den att den har tänkt att sy små trådar bakom bilden. jag tror att den vill sy det som är vitt bakom motivet. men jag vet inte hur jag får bort det vita. Jag vill alltså frilägga motivet helt. Så att det inte blir något annat på tyget än just motivet.
Jag har 3d embroidery system. ..hm. du måste ju tro att jag har tummen mitt i handen. det är nog stundtals helt rätt är jag rädd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tummen mitt i handen? Det tror jag inte! Så j-a lätt är det inte att få de här sakerna bra!!!
Har du haft hemma Embird www.embird.com på prov eller har du kvar dina 30 fria testdagar? Där är såna här operationer ganska lätta att göra (lätta och lätta, allt är ju relativt...). Det kanske är lika lätt i det du har, men det kan som sagt inte jag hjälpa till med. Lite nyfiken blir jag, så om du vill får du skicka mig mönstret så kan jag kolla om det abra är ett snabbt "städjobb" som behövs. asawi@hotmail.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag mailar dig!
Nä, jag har alltså programmet. dyrt och stort och allt som ska vara bra att ha.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har sett Ewas bild nu, och det var betydligt värre än jag trodde!
Här behövs nog någon med samm program för att tala om hur man ska ställa in för att slippa det här. Bilden verkar vara svartvit, eller i alla fall tvåfärgad. Det ljusa i bilden har programmet valt att också sy i svart, men med mycket glesa stygn. I de program som jag använder för automatisk stygnsättning tar man först in bilden, och sedan väljer man vilka områden/färger det ska eller inte ska göras stygn av. T.ex. skulle man på denna bild kunna klicka på den ljusa färgen och säga åt programmet att strunta i den. Det bör finnas samma funktion i Husqvarnas program... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej Eva. Är inte riktigt säker på hur du menar, men ta in bilden (kopiera) i Stitch Editor och markera "rita runt" knappen. Rita runt motivet som du vill ha. Klipp ut och klistra in på ny stitch editor sida. Finjustera ev. stygn (markera och delita). Hoppas jag kan hjälpa dig, och inte snurrar till det. Lycka till...Nettan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ja, det går ju!
..Men det bli inte så snyggt. det kanske inte blir det till en början heller. Man är väl kanske inte vassaste kniven i lådan. Men det borde ju gå att ta bort alla stygnen i ett svep tycker jag, eller hur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Har du tittat efter den funktionen jag beskriver? (Om det nu är en automatisk stygnsättning du gör alltså.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag hittar den inte.
Nu har jag sökt med ljus och lykta men icke. Jag fattar inte. Jag har däremot provat att "klippa" bort stygnen i men det blir sådär.
Jag har sökt under alla menyer och i alla listor men jag hittar ingenting som verkar vara rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Maila gärna själv bilden du utgick ifrån så kan jag se vad mitt Artista säger om den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hej!
Skulle också vilja se bilden ![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Den säger så om alla bilder!
Det spelar ingen roll vad jag tar in för bild.Det blir ändå en glest sydd ruta runtom motivet.Jag har provat med bilder från nätet, foton, teckningar som elever gjort som vi scannat in. Men nä. Den gör ändå den här rutan runt motivet. När det är ett motiv som är runt eller fyrkantigt så går det ju bra att sudda. men kanske inte med tex en julgran...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
vänta nu. automatisk stygnsättning? vad har du för program? Jag hoppas jag har missat något!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.