Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-04, 15:17   #1
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad

Problem med janome 300e

Hej, hoppas på att någon kan hjälpa.
Den syr perfekt men det är som om den inte känner av övertråden. Om jag håller rätt så fast i tråden (dvs så jag lissom känner att det rycker i tråden når nålen går ned i tyget) då körer det som på räls men annars stannar den stup i kvarten. Jag kan ju inte sitta där och hålla hela tiden. Har ändrat trådspänningen utan resultat. Maskinen är förhållandevis nyservad (½år). Det kvitter vilken sorts tråd jag använder.......
Snälla...några ideér ???
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 15:28   #2
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad

Har du trätt maskinen ordentligt???

Se till att fälla upp spaken för pressarfoten,så tråden hamnar rätt =tråden hamnar mellan trådbrickorna.

Kan även vara smuts mellan brickorna, kan rengöras med en tandtråd.

Hoppas det löser sig.
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 16:16   #3

det går inte att träda maskinen utan pressarfoten är uppe och det finns inga såna skivor som på en symaskin, det finns egentligen bara den lilla grejen ovanpå maskinen som "läser" tråden, resten är i princip ned, runt om, upp, ned men inga skivor alls. så det är inte det . Problemet måste ligga i den där grjen ovanpå tror jag......
Gammal 2010-03-04, 16:16   #4
gisela.p gisela.p är inte uppkopplad

Hade nyligen ett liknande problem,
Gjorde rent spolhuset och bytte nål, sen fungerade den perfekt. Misstänker att problemet låg i att nålen satt inte korrekt för tråden gick av hela tiden av.
gisela.p är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 16:20   #5
gisela.p gisela.p är inte uppkopplad

Det finns skivor på Janome 300E, när du trär maskinen på nervägen liksom mellan skårorna sitter en skiva.
gisela.p är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 16:23   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag var precis på väg att säga att visst finns det brickor. När Gisela "hann före!
De är innanför "trädningspilen" 2 som de sitter.

Prova även att låta trådrullen stå bakom maskinen, då kan tråden hålla sig på plats, jag gör alltid så på min "utbytta" 350.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 16:32   #7

tittar nu, se så... det hade inte jag en aning om att det satt skivor där och jag har då endast haft maskinen i 5 år drygt, tsk tsk. Gubben håller på att göra rent där nu och så ska jag testa om det fungerar i morgon. Tack så mycket snälla ni, jag kommer igen om det inte fungerar.
Gammal 2010-03-13, 13:12   #8

Ingen av ovannämda åtgärder hade någon effekt på maskinen...syr som en dröm OM jag sitter fram för maskinen och håller tråden hårt mot mig...annars stop stop stop....några som har ett annat förslag ???
Gammal 2010-03-13, 14:38   #9
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Min 300e har ganska mycket och olika konstigheter för sej när den vill ha olja.... (en droppe under undertråds-spolen)
Det kan ju vara värt ett försök
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 16:06   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Den skulle nog behöva in för en översyn, det kan vara något "som släppt" uppe vid början av trädningen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 09:03   #11
mari1e mari1e är inte uppkopplad

Jag har en Janome 300 och problemen beror oftast på en liten fjäder som hoppat ur läge. Om du tar bort stygn plåten så sitter den längst ner till höger alldeles vid spolkapseln.
Hoppas du begriper vad jag menar annars får du höra av dig.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 11:16   #12

Tror att jag (till vidare) har kommit till rätta med problemet. Verkar vara trådspänningen som har "förslappats" med åren, för om jag sätter den på 4 så verkar det fungera. Har alltid haft den på 1½ så det är, för mig, en oerhört kraftig ökning. Får kanske gå och få bytat den fjäder som är kopplat till trådspänning....där vid de 2 brickor som jag inte ens visste fanns. Men man vill ju inte gärna var utan maskinen heller. Den var på service för 6 mdr sedan och då dröjde det ju nästan 2 veckor innan jag fick tillbaka den.
Gammal 2010-03-24, 10:08   #13

Hm hm......nästan pinsamt.
Ringde till Kaj i Råå så jag ku lämna maskinen, och därför tog jag upp den i köket så jag var redo att åka i väg med den...men efter att ha stått i köket ett dygn så tänkte jag bara sy lite för att testa och nu syr den som om ingenting hade hänt !!! Vi har lagt ny värmesystem i huset och de enda rum som inte har värme än, är källaren där jag har mitt stora syrum och det är för kallt där nu !!!! Så jag ringde Kaj och sa att om nån annan får ett sånt skumt problem så är det för kallt där maskinen står. Han sa också det att de inte får stå för kallt,men så kallt är här ju inte härnere. Kan säga också att den låter nästan ingenting däruppe nu, mycket tystare än va den normalt är härnere så jag får se att få upp temperaturen några grader här. Så enkelt var det !!! Tack för all Er hjälpsamhet med att lösa problemet.
Gammal 2010-03-25, 17:58   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Vad bra att det löste sej så enkelt!
Även om det känns lite snöpligt...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 18:09   #15
ktstudio ktstudio är inte uppkopplad

kan rengöras med en tandtråd.
ktstudio är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:37.