Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Problem med janome 300e (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=20809)

aaaaaa 2010-03-04 15:17

Problem med janome 300e

Hej, hoppas på att någon kan hjälpa.
Den syr perfekt men det är som om den inte känner av övertråden. Om jag håller rätt så fast i tråden (dvs så jag lissom känner att det rycker i tråden når nålen går ned i tyget) då körer det som på räls men annars stannar den stup i kvarten. Jag kan ju inte sitta där och hålla hela tiden. Har ändrat trådspänningen utan resultat. Maskinen är förhållandevis nyservad (½år). Det kvitter vilken sorts tråd jag använder.......
Snälla...några ideér ???

Quiltare 2010-03-04 15:28

Har du trätt maskinen ordentligt???

Se till att fälla upp spaken för pressarfoten,så tråden hamnar rätt =tråden hamnar mellan trådbrickorna.

Kan även vara smuts mellan brickorna, kan rengöras med en tandtråd.

Hoppas det löser sig.

aaaaaa 2010-03-04 16:16

det går inte att träda maskinen utan pressarfoten är uppe och det finns inga såna skivor som på en symaskin, det finns egentligen bara den lilla grejen ovanpå maskinen som "läser" tråden, resten är i princip ned, runt om, upp, ned men inga skivor alls. så det är inte det . Problemet måste ligga i den där grjen ovanpå tror jag......

gisela.p 2010-03-04 16:16

Hade nyligen ett liknande problem,
Gjorde rent spolhuset och bytte nål, sen fungerade den perfekt. Misstänker att problemet låg i att nålen satt inte korrekt för tråden gick av hela tiden av.

gisela.p 2010-03-04 16:20

Det finns skivor på Janome 300E, när du trär maskinen på nervägen liksom mellan skårorna sitter en skiva.

Dahlia 2010-03-04 16:23

:) Jag var precis på väg att säga att visst finns det brickor. När Gisela "hann före!
De är innanför "trädningspilen" 2 som de sitter.

Prova även att låta trådrullen stå bakom maskinen, då kan tråden hålla sig på plats, jag gör alltid så på min "utbytta" 350.

aaaaaa 2010-03-04 16:32

tittar nu, se så... det hade inte jag en aning om att det satt skivor där och jag har då endast haft maskinen i 5 år drygt, tsk tsk. Gubben håller på att göra rent där nu och så ska jag testa om det fungerar i morgon. Tack så mycket snälla ni, jag kommer igen om det inte fungerar.

aaaaaa 2010-03-13 13:12

Ingen av ovannämda åtgärder hade någon effekt på maskinen...syr som en dröm OM jag sitter fram för maskinen och håller tråden hårt mot mig...annars stop stop stop....några som har ett annat förslag ???

HeleneB 2010-03-13 14:38

Min 300e har ganska mycket och olika konstigheter för sej när den vill ha olja.... (en droppe under undertråds-spolen)
Det kan ju vara värt ett försök :D

Dahlia 2010-03-13 16:06

Den skulle nog behöva in för en översyn, det kan vara något "som släppt" uppe vid början av trädningen.

mari1e 2010-03-14 09:03

Jag har en Janome 300 och problemen beror oftast på en liten fjäder som hoppat ur läge. Om du tar bort stygn plåten så sitter den längst ner till höger alldeles vid spolkapseln.
Hoppas du begriper vad jag menar annars får du höra av dig.

aaaaaa 2010-03-14 11:16

Tror att jag (till vidare) har kommit till rätta med problemet. Verkar vara trådspänningen som har "förslappats" med åren, för om jag sätter den på 4 så verkar det fungera. Har alltid haft den på 1½ så det är, för mig, en oerhört kraftig ökning. Får kanske gå och få bytat den fjäder som är kopplat till trådspänning....där vid de 2 brickor som jag inte ens visste fanns. Men man vill ju inte gärna var utan maskinen heller. Den var på service för 6 mdr sedan och då dröjde det ju nästan 2 veckor innan jag fick tillbaka den.

aaaaaa 2010-03-24 10:08

Hm hm......nästan pinsamt.
Ringde till Kaj i Råå så jag ku lämna maskinen, och därför tog jag upp den i köket så jag var redo att åka i väg med den...men efter att ha stått i köket ett dygn så tänkte jag bara sy lite för att testa och nu syr den som om ingenting hade hänt !!! Vi har lagt ny värmesystem i huset och de enda rum som inte har värme än, är källaren där jag har mitt stora syrum och det är för kallt där nu !!!! Så jag ringde Kaj och sa att om nån annan får ett sånt skumt problem så är det för kallt där maskinen står. Han sa också det att de inte får stå för kallt,men så kallt är här ju inte härnere. Kan säga också att den låter nästan ingenting däruppe nu, mycket tystare än va den normalt är härnere så jag får se att få upp temperaturen några grader här. Så enkelt var det !!! Tack för all Er hjälpsamhet med att lösa problemet.

HeleneB 2010-03-25 17:58

Vad bra att det löste sej så enkelt!
Även om det känns lite snöpligt... :D

ktstudio 2010-03-25 18:09

kan rengöras med en tandtråd.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.