![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Nu måste jag bara skriva lite.
Vill bara säga att jag inte har nån åsikt om just den som startade denna tråden utan mer i största allmänhet :-) Jag känner inte personen som hotat med polisanmälning vilket iofs var överdrivet och antagligen inte kan leda nånstans, men jag tror jag vet vem det är? Och hennes signum var denna mössa. Man såg direkt vilka saker som var hennes pga detta. Nu gör massor av människor exakt likadana saker(det är nog inte en slump) och man tror vid första anblick att det är hennes. Hon tjänade nog bra på det och folk upptäckte det och ville också tjäna på det :-) Jag förstår om hon tycker det är lite tråkigt. Det är tråkigt när man hittar på nåt för att erbjuda nåt unikt men så kommer 10 till och gör samma sak när de sett det(att det säljer?) Det känns lite trist men ändå väldigt smickrande. De måste ju verkligen gillat det man gjort :-) sen för att anknyta till en annan tråd jag läst här så är det tydligen inte okej att sno en novell. Då bör personen polisanmälas även om hon inte tjänar pengar på den. Men en design får snos bara för att man inte tjänar miljoner på den snodda idén. Tycker alla så här? Jag tycker det är helt okej att folk använder mina ideer för att göra till sej själva. Men inte för att göra den och lägga ut dem på tex designtorget som sin ide´ om ni förstår vad jag menar :-) sen tror jag det är en stor skillnad på att göra saker till en docka och att det redan finns till barn. Annars hade väl inte docktillverkare kunnat sälja pulkor osv till sina dockor för det är ju redan nån som gjort. och strumpor och allt :-) Med detta inlägg ville jag bara ge en annan vinkel på det hela :-) Och som sagt den som startade tråden har inget med detta att göra. Hon kan mycket väl ha gjort mössan ur eget huvud och då måste det kännas jättetråkigt om nån tror att hon snott designen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
![]() Undrar om Picasso skulle gilla att tavlorna blev kopierade och snodda. Där kan man snacka om verkshöjd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo visst är novellen unik. Den var din va? Har för mej det och jag tycker inte det är okej att nån säger att de skrivit den.
Viss design är också ganska unik men här i tråden verkade folk tycka att så länge man inte tjänar för mycket kan den som designat gott låta folk få använda designen. DEt tolkade jag även som om det gällde unika designs ..inte bara denna mössan. Fast jag kanske tolkade fel? det är väl inte okej att kopiera Picassos tavlor och sälja dem ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tror du gjort en liten feltolkning
![]() Det hanlar nog inte så mycket om hur mycket man tjänar på "snodd" design och att tjäna lite så är det legalt att sno. Och ja, novellen är min ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
om jag nu tolkade dej rätt så menar vi nog samma
![]() att om det är okej eller inte sitter egentligen inte i summan folk tjänar på att sno det eller hur man ska säga det är en intressant diskussion för man kan vrida och vända på det så mycket. Just denna mössan går nog inte polisanmäla dock.Det var nog personens sätt att bli lite sur bara tror jag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
det stod typ att man inte skulle ta glädjen från de som som ville "ta iden" och sälja den i liten skala
Men den som gör det kanske faktiskt tar glädjen från den som kommit på det. Den personen kanske får mindre sålt och får sluta leva på det för att en miljon andra säljer 20 sådana var typ (om man överdriver det hela ![]() Går det förstå hur jag tänker ![]() Jag vet att jag är lite dum för jag vill alltid se det ur olika vinklar. Jag förstår på nåt sätt den som skrev det men om jag vänder på det mot den som blir tex designat så kan jag se det på det sättet också ![]() Jag säger inte att nån har rätt eller fel..jag bara vänder och vrider ![]() ![]() och en sak till som jag faktiskt tycker är lite knäppt är ju att om man köper ett mönster eller ett tyg så borde man ju få sy och sälja av det. Fast om man vänder på det också så kanske man kan förstå varför man inte får det också ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jadu, hur man än vänder och vrider på det så har man ändan bak
![]() En sak är då helt klar att upphovsrätten inte respekteras ett dyft. Tråkigt men sant! |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
copyright, mönster, mönsterskydd, mössa, rättigheter, upphovsrätt |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.