Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-31, 09:52   #1
Susannio Susannio är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 35
Sy markiser själv?

Hej!

Har någon av er sytt markiser?

(Planerar att byta duken i fönstermarkiserna och eventuellt fixa markistyg och sy dem själv)


Hälsningar Susanne
Susannio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 11:03   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag har sytt markiser till min balkong. en kraftig markisväv på vissa ställen kunde det bli 6 tyglager att sy igenom jag har en industri/ateljemaskin och 6lager vsar max för denna.
Men en vanlig maskin fungerar nog inte alls .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 11:51   #3
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Oj, kan det vara så mekkigt att sy markiser....jag har fått en förfrågan av en bekant som vill byta tyget i sin enorma markis.

jag har sytt i flera lager cordura heavy med min gamla maskin (platinum 950e) och det gick bra trots 8 lager på sinna ställen...

hmmm
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 12:50   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det beror mycket hur tjockt väven är den markisväven jag använde var en 1:a class väv
Men det finns lite olika kvaliteer. Få tag i ett tygprov och pröva.6 lager blev det bara när jag fick sy ihop flera bredder och göra gömmda sömmar typ jeanssömmar Jag använde också mycket grov tråd och nål 110.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-31 klockan 12:55.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 20:49   #5
Susannio Susannio är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 35
Markistyg del 2

Tack för era svar!

Idag har jag undersökt saken mera grundligt =)

Jag har tittat på hur den nuvarande duken är sydd och den verkar vara omlottsydd vid skarvning, så att det blir maximalt 2 lager tyg.
(Den gamla duken är förmodligen sent 70, tidigt 80-tal. Sömmarna ser fina ut, det är den urblekta färgen som inte är den snyggaste....

Markisväven jag tänker använda är av den bästa kvaliteten jag kunde hitta och köps hos en "riktig" återförsäljare. Väven skulle hålla i 30 år! =)

Det var möjligt att sy med vanlig symaskin, 100 nål och spec. tråd som köps tillsammans med markisväven. Expediten jämförde markistyg med jeanstyg.
(Vi diskuterade inte att sy i så många lager som 6 st, vilket nog kan vara svårt med en vanlig hushållssymaskin).

En symaskin årgång äldre var att föredra eftersom de nyare inte var lika starka enl. återförsäljaren.

Jag fick med mig en ordentlig remsa så att jag kunde prova att sy hemma, vilket blir spännade!

Hälsningar Susanne
Susannio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 22:18   #6
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Hoppas du kommer igen och berättar hur det går....jag funderar på att byta tyg på våra markiser.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 15:14   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Glöm inte att det går att beställa enbart nytt tyg till sina markiser om det är så att stommen är OK och fungerar.... ifall ni inte vill göra hela jobbet själva.

Dessutom kan det vara så att väven är så lång så att man kan ta loss den och helt enkelt vända på den, dvs sätta den delen som alltid varit längst ut längst in istället. Då hamnar den mest blekta delen innerst på rullen och syns inte medans det som alltid suttit längst in på rullen fortfarande ser fräscht ut efter alla år i skydd från väder och vind. Puh, hoppas det blev någorlunda förståeligt. Gjorde så i en lägenhet jag bodde i för många år sedan - efter tips från en kompis som jobbade på en markisfirma.

millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons