![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
FSL - solvyn går sönder
Vad gör jag för fel?? Jag har provat flera ggr att sy lace. Varje gång spricker solvyn, det blir hål och går inte att fortsätta brodera. Jag använder ultra solvy ett lager. Har provat ha den sträckt, löst, vad sjutton är det som inte funkar?? Ni som syr massor av lace, hur gör ni för att få det så fint???Snälla hjälp mig, får kasta massor av dyr solvy...
kram från desperat Gunnel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej !
När jag broderade med den mjuka solvyn fick jag spänna flera lager för att den skulle hålla .minst 3 . Nu har det kommit ut en annan , ser ut som en mjuk väv ,men är vattenlöslig . Den behöver man bara spänna ett lager och det brukar hålla bra . Finns även att köpa på Stoff o Stil . Det finns även en vattenlöslig plast som är mycket kraftig (finns på mskinbroderi.se) Den håller också mycket bättre än den ultra solvyn . Men jag tycker väven är bäst . Sedan får du vara försiktig när du sköljer väven , behöver du mycket stadga kvar så fär du skölja väldigt lite . |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Christel!
VÄven har jag inte hört talas om, den är alltså vattenlöslig? Ska skaffa den från Stoff och Stil i så fall. Det är den kraftiga ultra solvyn jag har provat med, just nu har jag 2 lager och syr med, Hittills ser det ut att hålla, men jag har över 20000 stygn kvar så det hinner nog spricka.
Ja, nu blev där ett hål, nåja, jag låter maskinen gå en stund till. Är det fler som har tips?? Ska solvyn vara lös eller spänd i broderbågen? Gunnel |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan solvyn vara gammal tror du, jag vet ju inte eftersom jag nästan inte använt sådant, men den torkar visst om den ligger öppet i luften bara, måste förvaras lufttätt, sägs det.
Den nya kan även jag rekommendera, den är helt underbar att använda, tunn och smidig men stark ändå. Ser ut ungefär som non-wowen. Det blir alltid småbitar över när man använder sådan, om man klipper bort bitarna runtom broderiet innan man löser upp resten i vatten. Dessa småbitar kan återanvändas igen, lägg dom bara intill varandra och sy ihop till ett nytt stycke att använda vid nästa broderi. Det går även att fukta ihop dom så att dom fastnar i varandra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tips!
Kan berätta att jag lyckades brodera detta klart med dubbel solvy!
Tror inte den är gammal, köpte den nyligen och öppnade förpackningen idag, så den har ju inte legat framme o torkat, men det funkade ju som sagt bättre med dubbel. Ska absolut prova den nya vävliknande solvyn. Bra tips att man kan fästa ihop mindre bitar. Sätter in bild senare i mitt album på lace-bokmärket jag nu fått klart. (emb.librarys pensé som är på rea nu) Ha en fortsatt trevlig helg! Gunnel |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.