![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur fixa misslyckat tygtryck?
Jaha, så blev två födelsedagspresenter till ingenting då jag misslyckades med tygtrycket på dem. De två babybodyn som jag tyckt på tänkte jag använda till annat, eventuellt sy applikation över, men min fråga är om jag ska fixera trycket i vanlig ordning med strykjärn, eller om jag ska försöka tvätta bort så mycket som möjligt av det genom att slänga kläderna i tvättmaskinen? Sprider sig färgen i plagget om det inte är fixerat, eller kan jag tom hoppas på att få bort det mesta av det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har färgen torkat ordentligt så händer det nog inte så mycket om du tvättar dom.
Värmefixeringen brukar i första hand vara till för att försäkra sig am att trycket verkligen är helt genomtorrt. Tror jag läste en jämförelse någon stans att det fungerade lika bra att låta det ligga framme i ett rum med hyfsat torr luft i tio dar. Det är därför man ska lägga halvfärdiga saker man tryckt eller målat i en plastpåse (efter att dom torkat tillräckligt för att kännas trra, alltså) om man vill fortsätta några dagar senare. Då är risken att färglagren släpper ifrån varandra mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag testade att tvätta bort tygfärg (den var visserligen målad och inte tryckt, men det borde ju inte spela någon roll) genom att låta bli att fixera den och bara slänga in den i tvättmaskinen. Då hade färgen iofs suttit där rätt länge, så det kan ju hända att den hade "självfixerat" s a s, men den släppte i alla fall utan att färga av sig helt. Däremot släppte inte allt på första försöket, men det är ju en annan femma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.