![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() ![]() Är lite smått panikslagen för han ringer nog vilken dag som helst å vill veta! Snälla hjälp!! Kramis Madde |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar ta 1 öre/stygn (Den på 21 000 styg blir alltså 210 kr.) plus 6,5 kr/minut för den tid det tar att byta tråd och spänna i ram.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Tack alvan! lite snabbt räknat skulle det bli 420:- för de tre loggorna, men då har jag inte räknat med det andra! man skäms ju nästan för att ta så mycket betalt!/ eller ej! Företag som broderar på t-tröjor tar dom de priserna eller hur ser marknaden ut med sånt? (bara nyfiken så jag vet!) Är väl kanske mesig nu med första stora projektet!*ler* Tur jag har er!!hi hi!
Kram Madde |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej. Skall du stygnsätta loggorna själv? Isåfall skall du ju ta betalt för det oxå och det är ju egentligen det som kostar. En stygnsättning upp till 12000 stygn ligger min på 400 kr +moms och en jätte som är på 21000 stygn ligger på ca 800kr.+moms om dom beställer från brodyrföretag. Sen tillkommer ju själva brodyren som Alvan säger.
Stygnsättningen är ju en engångskostnad ,sen har du ju loggorna och kan sy mer åt dom Hoppas det var till lite hjälp |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Tack Britt! Oj! då blir det lite "klirr" i kassan nu då!he he! Jag hade faktisk inte en aning om vad det kostade. Fast jag får väl gå lite försiktigt fram mu när det är första gången jag gör nåt sånt här stort samt att det är en bekant! Blir nog tuffare med erfarenheterna!*ler* Tack än en gång! kram Madde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
fast
jag tycker det e lite skillnad på vad ett företag tar för sina pengar o både skattar o betalar sociala avgifter för inkomsten. än en hobbybroderare som enbart får ren vinst...
dessutom kanske det ibland skiljer rent på kvaliteen, på arbetet Annie |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag håller helt med dig pulvertrollet. Ett företag betalar ju in skatt och soc. avgifter på sitt "jobb".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Så är det!! Pulvertroll!!
Jag räknade ut senast jag deklarerade. Av 100:- som jag får in blir 30:- min lön. Moms Egenavgifter Kostander för att driva företaget skatt m.m /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Vad tycker ni Tillan ska ta då som hobbybroderare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag vet faktiskt inte vad jag skall tycka.
Skulle vi göra samma jobb hon vid sidan om och jag i mitt företag. Skulle hon tjäna bättre än mig. Vilket känns orättvisst. Samtidigt om hon skulle vara mycket billigare än mig så skulle jag inte ha en chans att få jobbet alls. Så summerar man detta, måste hon ta ordentligt betalt. Eller? Hoppas fler vill ha åsikter om detta, intressant diskussion. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag har ett brodyrföretag och stygnsätter och broderar bla logotyper till företag, föreningar m.m. Jag tycker du har helt rätt i allt du skriver Bibbi och det är svårt att veta vad man ska tycka i diskussionen som dock är viktig för alla "i branschen".
Jag tycker nog också att hon måste ta ordentligt betalt även om det är "svart" för att inte sänka ner marknadspriserna och samtidigt sno alla jobben av oss. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Livet är inte rättvist, det är bara så!
Så kan man ju halka in på etik och moral i denna fråga. Rent moraliskt borde ju inte hobbybrodösen slå ut dig med företag. Rent etiskt absolut inte! Men så har vi den mänskliga sidan av det hela och det är att tjäna pengar. Så jag tror att hur vi än vänder och vrider på det här så segrar egot i oss och den lilla människan förlorar. Samhället verkar uppbyggt så att den som rufflar mest tjänar mest och när man är egen så svider det. Hopplös situation! Dessutom måste man som egen kunna kalkylera vinst/förlust, ledig kapacitet etc... och det slipper man som "hobbyfixare". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Oj oj oj! Lugna å fina nu! detta gör jag för att det är kul och för att jag känner honom. Dessutom är detta det första projekt jag har fått! Att brodera till vänner å bekanta, det gör vi väl alla! Men man vill väl i allafall ha lite för timmarna man lägger ner för mödan, framförallt materialet!*ler*
Men frågan kvarstår! Vad är rimligt att ta betalt av någon man känner? (Detta ska broderas på skjortor till ett litet karting team) Hoppas nu ingen tog illa upp när jag skrev"klirr, klirr" Det var bara ett skämt!*ler* Jag vill bara veta vad priserna är på ett ungefär så att man inte skänker eller att han tappar andan å svimmar!he,he! Tack för alla svar! Kram Madde |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Vi är lugna och fina
![]() Jag gillar inte heta diskussioner. Men har alltid åsikter om allt ![]() Du ska ju inte tro att bara för att man har företag så "hjälper" man inte en kompis. Jag kritiserar inte någon på något vis. Sy och brodera tjejer och ta betalt ![]() /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Delfintua
Jättebra skrivet tyckar jag! Livet är fullt av orättvisor egentligen, det är bara att acceptera och försöka göra det bästa av sin situation.
Vi måste var och en tänka på oss själva i första hand utan att för den skull trampa på någon annan. Jag är egen företagare, men har ändå svårt att ta betalt, särskilt för dom alster jag själv tillverkar. När det gäller tyger och saker som jag köper in så är det annat eftersom det är ett reellt pris på dom, då gäller en rimlig vinst och moms in och ut, rakt av bara. Flera av mina bekanta har påpekat att jag tar alldeles för lite betalt för egentillverkade saker, "tänk på den tid som är nedlagd" osv. Visst, dom har väl rätt på ett sätt, men jag föredrar ändå att sätta mina egna priser. När jag tar in andras alster till försäljning så bestämmer vederbörande helt själv vilken prisnivå dom vill ha, och där ser jag ju att nivån går både upp och ner. Det är intressant. Den här tråden är trots allt bra och kanske inser jag till slut att jag är för billig... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.