Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-13, 10:52   #1
eli_dri82 eli_dri82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 70
lapptäcke...

Hejsan!
Jag är intresserad av att sy ett lapptäcke, ha det som överkast till sängen och jag undrar om ni har tips på hur man gör det? På enklast möjliga vis, jag hade tänkt mig lapptäcket som små fyrkanter, så inget mer avancerat än så... haha som omdet inte är tillräckligt? HUr gör man?

Svärmor kan men är så jäkla sur och grinig hon bara snörpla ihop munnen när man frågade och skakade på huvudet, så nu tänkte jag att här brukar ju alla vara så hjälpsamma

//Elina
eli_dri82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 12:50   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag rekommenderar dig att gå på biblioteket och låna några böcker om lapptäckssömnad. Det är enklare om du förutom texten även ser bilder, steg för steg i hur du gör.
På nätet finns det många sidor som också dom handlar om lapptäckssömnad för nybörjare.
En sida som är bra och pedagogisk är Lappoleket

http://www.lappoleket.com/lappoleket.html

Där tar dom upp det mesta man behöver veta hur man gör lapptäcksarbeten.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 15:57   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
När jag sydde mitt lapptäcke utgick jag från storleken på en fleecefilt som jag hade som bakstycke - sen valde jag tyger och funderade lite på vilken ordning jag ville ha dem och hur många rutor åt varje håll. Efter det blev det papper och penna för att skriva upp ordningen, sydde en rad i taget och sen sydde jag ihop dem i etapper så jag såg att jag inte var helt ute och cyklade.
Hörnen blev inte exakt mot varandra, men det bestämde jag mig för att det bara var charmigt och inte gjorde så mycket. *ler*
Nu gjorde jag en fuskvariant utan vadd, utan bara med lapparna mot fleece, men nästa gång ska jag försöka ge mig på vadd också.

Ett annat alternativ är att sy ihop remsor av önskad bredd och sen skära dem på "tvären" (90 graders vinkel) så det blir färdiga remsor av rutor. Då kan du göra olika bredder och åstadkomma en helt annan effekt än bara vanliga fyrkanter.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 17:37   #4
eli_dri82 eli_dri82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 70
Talking okey...

men hur gör man med vadd? syr man det på tygstycken, eller ?

Tack för era svar!
eli_dri82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 18:15   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Hela framsidan av lappar klar först, sen syr man ihop det med vadd och därefter med bakstycket och kanter innan själva quiltningen tar vid... vadden ska inte vara småbitar, även om det säkert går att skarva om man inte får tag i vadd som är lika bred som man har tänkt sig täcket. Samma sak gäller bakstycket om man inte har tänkt ha lappvariant där också.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons