![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Dumma mega båge
Glad i hågen skulle jag observera jag sy en gullig påskduk ( svärmor o svärfar mfl kommer i morgon) o hittar en utan allt för mycket gulligull, utan en fin korg med murgröna o 3 ägg
men vad kul det är när mönster börjar förskjutas så konturerna på bladen hamnar 3 mm utanför, varför händer detta så ofta med mega bågen är det bara jag som är en urdaggis mega broderare eller har ni andra samma problem.. återgår till Drakarna, svärmor får ojja sig en dag till |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
I megabågen är det svårare att tyget håller sig spänt hela tiden , vill gärna glida lite. Brukar bli bättre om man spänner tyget riktigt hårt och drar åt skruven så mycket det går. Broderier med konturer har en tendens att bli dåliga vilken båge man än använder tycker jag. Det finns nåt du kan sätta mellan de båda bågdelarna som gör att det glider mindre, har glömt vad det heter (hoop easy???), ser ut som lite klistrig vadd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag håller med dej,mega bågen är svår att spänna,det är förargligt,när man suttit i flera timmar och broderat,så flyttar den sig så konturerna blir knasiga,ett tips till dukningen,strö gula fjädrar över en annan duk,glad påsk på dig
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag använder filmoplast, finns hos solbrodyr.
Rama en bit filmoplast, riv loss skyddspappret och placera tyget på klistret. Tyvärr blir det lite hårdare än med vanligt rivpapper men det är mer stabilt. Det finns också klämmor som du troligen fick med som man kan klämma ihop ramen med på sidorna. Man kan också sänka hastigheten då blir det mer exakt. När man flyttar ramen till ny position måste man vara mycket försiktig så att man inte flyttar armens läge. Man måste också kontrollera noga att den verkligen har hamnat i sitt hack. Jag missade detta en gång och då hamnade en del av brodyren ur led. Inte roligt alls. Jag hade inne min D1 på reparation för en kort tid sedan då alla konturer blev fel och satinsömmen som går lodrätt blev nästan som streck. Det visade sig att den delen som man hakar fast ramen i sitter runt en metallstång och är i plast. Den vidgar sig i ändarna efter mycket användande och då börjar ramen "våbbla". Nu fungerar den alldeles utmärkt igen. Man kan kolla detta genom att känna på en fastspänd ram, den skall inte gå att röra åt något håll. Monica www.ateljekreativ.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Utlinjer blir lättare förskjutna ju större ram du använder.
Utlinjer är ett bekymmersamt kapitel. De broderier man blir riktigt nöjd med innehåller inte utlinjer ![]() så är det i alla fall för mig. En sak som jag tänkt på är när man ser maskiner igång på mässor och så, så broderar de alltid ett broderi utan utlinjer. Varför? Jag har slutat spänna broderier med utlinjer. Problemet ligger just i att tyget är spänt, det släpper lite under hela broderiet. Utlinjerna syr du sist, då syns det det tydligt att det släppt lite. Jag använder filmoplast precis som Monika. Fast jag spänner inte upp filmoplasten i ramen på samma sätt som hon beskriver. Jag klipper till en bit lossar hela pappret och lägger inre ramen helt slätt på det.Sen trycker jag i inre ramen i den yttre. Brukar bli perfekt. (Har gjort en beskrivning och tagit bilder om någon vill ha) I min megram går det inte ens att spänna. Den är platt gjort för att fästa filmoplast i. Min maskin är ganska gammal, men använder jag filmoplast får jag till riktigt bra utlinjer. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
budget och tax
vad gjorde jag utan er hjälpsamma o erfarna "töser"
hehehe jag gjorde som ni säger fast jag använder min budget variant bokomslagsplast från Lidl 10 meter för 10 kroner.. det gick ha svärmor kommer sätta kaffet i halsen, doterns 16 års lunch är räddad.. tänk om man var 16 igen, först få massa paket av morsan o farsan allt i svart så klart, sedan skämmas bort av släkten med en glad svärmor, och sedan avsluta kvällen med ett gäng ystra tonåringar åkandes gokart, efter bilen fladdrar dö´skalle flaggan, med "husgudarna" broderat på... hahaha jag kommer bli retad länge jag har broderat kyklingar.... Annie taxsam för hjälpen o med sol i själen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Glad Påsk!
Jag blir på glatt humör varje gång jag läser vad PulverTroll skriver!!!! Kramar från Gerd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Instämmer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Annie, har gått och funderat.
Har du använt bokplast istället för solvvy? Hur går det då när man skall stryka duken ![]() Smälter inte plasten då? Jag menar den som blir kvar under trådarna i broderiet. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Stryka vad är det???
hahaha skämt o sido
har jag märkt att den löser upp sig ganska bra i tvätten, har tvättat kepsar med insydd plast o de blir normala efter tvätt... Filmoplasten är den stum eller är den så där dragig åt alla håll.. man fick med sådan plast till kepsramen o det var inget kul. min inne rullstol blir aldrig den samma igen...den har fått päls, klet från pappret och fällande hundar har gett min svarta rulle bruna lyddiga partier, de kollade lite konstigt sist jag var inne på service. dessutom så drog det sig ganska mycket när den var så elastisk... Strykning, när mansom jag inte är så rörlig så kommer man på nya sätt o sköta hemmet o en av minafavvosar är en liten ångmaskin, perfekt o släta ut redan hängande gardiner mm. toppen om man fått att tyget dragit sig lite då kan man ånga lite just där. och bokplasten har klarat ångningen kom jag just på... men det e klart den kan vara lite vass, funderar på om jag inte ska köpa en bit sådan där plast... jag vet att du e såld på det, så det måste jag vara bra, kanske det jag e rädd för att den ska vara så bra att man vill ha den tillallt för den e så dyr... vinkevink från A9 som har grus i ögonen o för mycket godsaker som leker virvelvind i magen ps tack för berömmet, det var precis vad jag behövde |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej tjejer ser att nu diskuterar bågar mm. Jag har en fråga är det nån av er som hört talas om bågarna från Hoop it all? I dom lägger man ju tyg på sånt papper med klister på och broderar utan att ha dubbla ramar. Finns ju större ramar än vissa maskiner har som standard ser jag.
till min Janome finns en som är dubbelt så stor typ 200x200x 2 alltså 400 mm bred och hög. Men har aldrig sett dessa ramar i verkligheten är det nån av er som gjort det? Milly |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Annie!
Jag menade inte att du gjort fel. Jag tänkte bara att svärmor blir förtvivlad om plasten smälter när hon stryker. För hon kanske stryker din duk ![]() ![]() Filmoplasten kan inte ersätta solvy som du har ovanpå. Det spänner du i ramen och fäster i. Solvyn ligger ju ovanpå. Milly! Jag har inte janomemaskin så jag kan inget om Hoop it all. Dock har min megaram till min Artista samma system. Ja har inte haft den så länge men är helnöjd med ramen och systemet att fästa tyget. Lägger in en bild där jag tagit bort ett broderi, man ser resterna av filmoplast runt kanterna. Så kan du se hur det ser ut. Borde inte skilja sig så mycket. Min broderiyta är 15,5 x 40 fast jag får brodera i 2 omgångar. /Bibbi Ps Känns konstigt att önska Glad Påsk skulle passa bättre med God Jul i snöovädret ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
hihihi
att jag gett bort en duk hade väl inte chockat så många som att den låg på MITT vardagsrumsbord. Jag samlar nämligen på drakar o döskallar fniss, så svärmor höll på att tappa fotfästet när hon såg duken... fnissar glatt. Eva brukar säga " du e tokig du" nånstans tror jag hon har rätt... bibbi, du e alltid så saklig o vänlig att man aldrig tar illa upp när du skriver kram på dej i snöyran Annie |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Haa ha
Saklig vänlig!!! /tant mes |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Ok det ser ut som hoop it all så det är nog samma system. Det måste ju vara bra att bara lägga det man vill brodera på pappret tycker jag.
Har du köpt din ram i Sverige eller? Soliga hälsningar från ett snöfritt Hälsingland. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.