Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-14, 06:57   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

välja programmvara

Om man vill börja med sin egen stygnsättning så enkelt som möjligt o så brasom möjligt vad ska man välja för program då...

Jag har digitizing men tycker det är svårt. jag har en Designer 1.
Finns det program som är enklare men som e kompatibla med min maskin??

Jag har förgäves försökt hitta någon som kan lära mig stygnsättning i digitizern..

och jag vill verkligen få min Hund stygnsatt...
Jag har provat photostitch men det blev inte bra. bara grötigt, min ras e så ovanlig att det e svårt att ens hitta clip art som e bra på den, så jag ser detta som enda utvägen...

Men eftersom jag e lite seg i skallen så behöver jag ett enkelt program som gärna har en dunder enkel handbok till.

frågvis som alltid Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 07:22   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Tyvärr tror jag inte det finns program med "dunderenkel handbok" till. Vad som däremot finns till många program är "tutorials", lektioner där någon går igenom steg för steg vad man ska göra. Jag hade själv väldigt stor nytta av en sådan (Loes CD-book) när jag köpte mitt första PE Design 4 för rätt många år sedan.

Just HQ-programmen har ju många användare i Sverige, så det borde inte vara så svårt att få lektioner hos en handlare eller så heller. Jag ser i och för sig att du försökt hitta någon, och det är ju tråkigt att du inte lyckats. Försök lite till. Det borde gå!

Jag tror tyvärr att många har för dåligt tålamod med stygnsättningsprogram. När jag läser amerikanska forum ser jag att många (däremed inte sagt att det gäller dig, Annie) tror att för att man har datorvana kan man säkert komma på hur man ska göra genom att bara klicka runt. De flesta blir besvikna... Visst finns det automatisk stygnsättning som det kan funka så med, men vill man ha riktigt bra resultat är det tyvärr så att man måste jobba lite hårdare.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 07:26   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Förresten, om det är Mallen du ska brodera finns det t.ex. här: http://www.dezinerdogz.com/ForSale2.html
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 07:49   #4

Tack

men det är inte en malle i mina ögon, möjligen utställnings varianten...

försöker klippa in min ögonsten, så du förstår vad jag e ute efter

Det är en eeeenorm skillnad på bruksmallen o utställnings mallen

men rart av dej o leta det uppskattade jag..
annie
Bifogade bilder

Gammal 2007-03-14, 07:56   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det Åsa skriver stämmer väldigt bra. Sedan så måste man också tänka på att det är en sak att hantera själva programmet och en sak att bli bra på att stygnsätta. Det går visserligen kanske lite hand i hand, kan man inte hantera programet kan man inte heller stygnsätta ordentligt. Men det finns de som verkar kunna hantera programmen men inte sätter sig in i hur man gör en bra stygnsättning (pratar rent generellt).

Jag kan inte säga att jag direkt letat men jag har inte stött på några tutorials som beskriver hur man stygnsätter bra, bara tutorials som handlar om olika programvaror. Att lära sig stygnsätta, åtminstonde i mitt fall, handlar om att studera bra broderier och se hur de är uppbyggda. Samt att försöka om och om igen, återigen handlar det om tålamod.

Så precis som Åsa skriver så måste man verkligen ta sig tid att sätta sig in i programen det är inget som går snabbt att lära sig om man verkligen vill ha det bra. Önskar också att det fanns mer automatiserade program som var bra men jag har inte sett något sådant än.

Som tröst kan jag ju säga att det går snabbare och snabbare för varje gång, misstagen blir färre och färre ju mer man sitter.

Försök hitta en bra totorial, andra med ditt program kanske kan ge bra tips. Sedan tror jag du kan lära dig ditt program om du ger dig själv mer tid, lägg undan syprojekten ett tag och koncenteradig ordentligt på programmet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 08:35   #6
barkle barkle är inte uppkopplad

Stygnsättning är INTE lätt!! Jag har provat både i PE design och i HQ Digitizing, Digitizing var avsevärt mycket lättare. Ta dig tid och börja med lätta motiv, en hund får nog räknas som mer avancerat. Du har väl tutorials i ditt program, börja med att kolla där, sen är det bara att lära sig av sina misstag. Jag började med att stygnsätta en byggnad, borde vara lätt men först efter ca 45 provbroderingar och många tips från sysidan blev jag nöjd.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 09:13   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag har digiteiser pro Janomes program. jag kan inte säja att det är lätt prisis. Man får ta ett projekt och jobba med och inte ge upp innan man är nöjd. det krävs också att man klarar att läsa engelska för programmet har endast manual på engelska och det underlättar betydligt om man kan läsa och hämta hjälp på det viset.
Själv satt jag många,många timmar och lärde mig programmet jag fick även brodera prover efter prover. även idag när jag tar en ny typ av väv krävs oftast en stygnsättning som passar just till det tyget och flera prov broderingar.
Som tur är är det skapandet av egna motiv och stygnsättningar som jag tycker är roligast.och har inget krav på produktion.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 09:22   #8

enda fördelen jag har

är att jag har engelska som modersmål
men är dyslektiker..
jo jag kollar på filmerna, men de säger inte allt

ok jag ska beväpna mig med tålamod, det skaaaa gå
tack för pepp
Gammal 2007-03-14, 13:13   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Jag har Janomes Digitizer 10000, och tycker att det är otroligt lätt att stygnsätta i, men det har jag ju redan skrivit till dig
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-24, 21:28   #10
Mike Mike är inte uppkopplad

Eftersom du har photostitch skulle jag testa att försöka ändra lite i bilden innan den går in i photostich programmet, gör den ljusare och mer kontrast och om du saknar detaljet i bilden lägg till dessa i digitizing efteråt. All form av autodigitizing är en kompromiss och resultatet blir sällan det man önskar. Dock är en blandning av programtyper (photo, stitch-editor och vanlig digitizing det sättet man uppnår ett riktigt bra resultat på ganska kort tid).

Senast redigerad av Mike den 2007-03-25 klockan 05:13.
Mike är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.