![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Vet att det finns väldigt många diskussione rom detta ämne och jag har försökt läsa igenom många av dom.
Men jag vill ändå fråga en sak själv ![]() Alltså, det är väl så att man kan i princip sätta vilket slags sädesslag som helst i värmarna? Har hört talas om att både ris och vete funkar bra, alltså borde väl alla saker på nedanstående lista funka bra, eller? - vete - ris - havre - korn - råg osv... Tänkte bara eftersom det billigaste alternativet jag stött på hittills är fågelhavre som man kan köpa i ett vanligt storköp. Det borde väl gå att använda hur bra som helst det också, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kanske denna tråd kan ge råd?
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ighlight=havre Kanske är det så att havre inte håller värme som övriga korn/gryn osv? Eller om skalet blir för varmt, brandrisk? För jag gissar att havren är oskalad?! Senast redigerad av MonikaW den 2007-03-08 klockan 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo, tror att den var osklada.
ja detdär med brandrisk hade jag inte tänkt på... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
När man micrar en värmare ska man alltid har en mugg vatten med i micron. vattnet avger lite ånga, vilken förhindrar värmaren att bli för torr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Så fungerar då havre lika bra som vete bara man har ett glas vatten i micron?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det vet jag dock inte. Men vatten minskar brandrisken hos vete iaf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nackdelen med havre är att hel havre är ganska spetsig. Det kanske finns risk att havrekornen sticks genom tyget? Havre är ju den säd som är lättast och billigast att få tag på, eftersom den säljs i lösvikt som fågelmat, så jag tycker att du kan testa havre i vetevärmaren. Fungerar det inte så är det ju bara att ge havren till småfåglarna.
Tittar man i mjöl- eller hälsokosthyllan så finns det andra sädesslag som kan användas. Vill man köpa billig säd i stora förpackningar så finns det i affärer som säljer djurfoder, t ex Lantmännen / Granngården. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Granngården har även i lösvikt, så vill man köpa ½-1 kg (en normalstor vetevärmare) kan man göra det. De tar 5 kr/kg =O)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
/Anna-Carin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Alla bara pratar om Granngården hela tiden, jag vill också gå till Granngården och handla! Men det är inte så lätt när man bor i finland
![]() Men jag ska åka till agrimarket idag, där kanske dom har vete i lösvikt. Men annar så var ju spottys förslag bra, man testar helt enkelt ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Våran Granngård har slutat att sälja i lösvikt, nu är det säckar på 30kg som gäller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag såg på Ica när jag var där sist att de hade vetekorn vid hälsokosthyllan. Minns tyvärr inte priset men tror det var runt 20:- för en enkilos påse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.