![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Lackbyxor
Hejsan, Jag är på jakt efter ett byxmönster som lämpar sig att sys upp i lack! Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något, På nätet eller kanske i göteborg och nån av dess sybutiker? Tyget jag kommer att använda är inte jättestretchigt (www.jonic-textil.se:s lack) men jag vill att byxorna skall sitta tight..
![]() Även om någon vet vart man kan hitta syfot som passar för lacksömnad (sån där med teflon-liknande beläggning under tror jag det är...) så vore det kul att veta. tack på förhand... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mitt tips är att du söker i forumet efter tidigare diskusioner om lack. Finns en hel del tips där.
Pressarfot i teflon hittar du hos din symaskinsaffär och så finns det att även beställa på nätet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo lite tips fanns det allt, tack, men inget just om mönster. Om man omformulrerar frågan, tror ni att nåt slags jeans-mönster är att föredra?
/Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Re: Lackbyxor
Citat:
på tal om pressarfoten så kan man använda en vanlig pressarfot o lägga silvertejp under. Billigare om man ej tänker sy väldigt ofta i lack för då lönar det sig att köpa en specialfot |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vanligt jeansmönster har funkat för mig. Jag använde vanligt svart lakansväv till fickpåsar och för att stadga upp linningen och gylfen.
Det fins säkert tjugo olika knep för att sy i lack och slippa att pressarfoten "suger" sig fast i tyget. Mins en väldigt omfattande tråd om det på helgon. Skaer som nämndes: teflonpressarfot rullpressarfot maskeringstejp vanlig tejp pappersremsor talkpuder glidmedel och så vidare ![]() Specielpressarfötter fins att köpa i sybehörsaffärer och symaskinsaffärer, men ska man bara sy något enstaka plagg kan det kanske vara lite overkill, även om teflonfötterna är förbannat bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sådär, Mönstret blev Burda:s jeansliknande "8085". Lacket köpte jag på Gårda textil, Gtb.. Ny pressarfot kändes allt som lite overkill ja så pack-tejp fick duga och det gjorde det verklgien. Jag stadgade upp linningen med jeanstyg.
Så nöjd med att inte det blev några större sömnadsfel. Tackar för tipsen |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.