Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-20, 12:34   #1
lacknisse lacknisse är inte uppkopplad

Lackbyxor

Hejsan, Jag är på jakt efter ett byxmönster som lämpar sig att sys upp i lack! Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något, På nätet eller kanske i göteborg och nån av dess sybutiker? Tyget jag kommer att använda är inte jättestretchigt (www.jonic-textil.se:s lack) men jag vill att byxorna skall sitta tight..

Även om någon vet vart man kan hitta syfot som passar för lacksömnad (sån där med teflon-liknande beläggning under tror jag det är...) så vore det kul att veta.

tack på förhand...
lacknisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 12:41   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Mitt tips är att du söker i forumet efter tidigare diskusioner om lack. Finns en hel del tips där.

Pressarfot i teflon hittar du hos din symaskinsaffär och så finns det att även beställa på nätet.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 13:52   #3

Jo lite tips fanns det allt, tack, men inget just om mönster. Om man omformulrerar frågan, tror ni att nåt slags jeans-mönster är att föredra?

/Nisse
Gammal 2007-02-20, 16:58   #4
artesaan artesaan är inte uppkopplad

Re: Lackbyxor

Citat:
lacknisse skrev:
Hejsan, Jag är på jakt efter ett byxmönster som lämpar sig att sys upp i lack! Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något, På nätet eller kanske i göteborg och nån av dess sybutiker? Tyget jag kommer att använda är inte jättestretchigt (www.jonic-textil.se:s lack) men jag vill att byxorna skall sitta tight..

Även om någon vet vart man kan hitta syfot som passar för lacksömnad (sån där med teflon-liknande beläggning under tror jag det är...) så vore det kul att veta.

tack på förhand...
skulle ta o kola in ett vanligt jeans mönster.
på tal om pressarfoten så kan man använda en vanlig pressarfot o lägga silvertejp under. Billigare om man ej tänker sy väldigt ofta i lack för då lönar det sig att köpa en specialfot
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 02:16   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Vanligt jeansmönster har funkat för mig. Jag använde vanligt svart lakansväv till fickpåsar och för att stadga upp linningen och gylfen.

Det fins säkert tjugo olika knep för att sy i lack och slippa att pressarfoten "suger" sig fast i tyget.
Mins en väldigt omfattande tråd om det på helgon.
Skaer som nämndes:
teflonpressarfot
rullpressarfot
maskeringstejp
vanlig tejp
pappersremsor
talkpuder
glidmedel
och så vidare

Specielpressarfötter fins att köpa i sybehörsaffärer och symaskinsaffärer, men ska man bara sy något enstaka plagg kan det kanske vara lite overkill, även om teflonfötterna är förbannat bra.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 08:46   #6

Sådär, Mönstret blev Burda:s jeansliknande "8085". Lacket köpte jag på Gårda textil, Gtb.. Ny pressarfot kändes allt som lite overkill ja så pack-tejp fick duga och det gjorde det verklgien. Jag stadgade upp linningen med jeanstyg.

Så nöjd med att inte det blev några större sömnadsfel. Tackar för tipsen
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.