![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Klisterspray
Finns nån vänlig själ som kan ge ett snabbt svar på hur jag använder klisterspray?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Klisterspray er fin å bruke som hjelp dersom du ikke kan/ønsker å sette fast stoffet i broderirammen. Jeg pleier ofte å sette stabilisator i rammen og spraye klister på denne (unngå selve rammen) - legg det som skal broderes på stabilisatoren og fest/tråkle med "fix"-funksjon på maskinen eller små knapppenåler i hjørnene (dersom det er et broderi som ikke er drar for mye i stoffet)
Lykke til :-) Helga |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack men visst kan man använda det åxå när man ska ge extra stadga på tex en tshirt tillsammans med vanligt underlägg? och hur gör man i så fall då? Spänner man som vanligt och klistrar på en bit eller? Snälla så många som tittat men så få svar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tar helt enkelt en bit underlägg, sprayar på klister och klistrar på underlägget på tröjans baksida, och spänner sen fast tröjan. Då vet jag ju att underlägget är där det skall vara.Sen kan du ju då även spänna en bit underlägg till i bågen med tröjan, men jag tycker inte alltid det begövs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag tycker den stora fördelen med klistersprej är att man först kan spänna upp ett underlägg i ramen och sedan sätta dit tyget. Underlägget kan vara både rivbart, soluvlies, totally stabel eller annat som tål sprejen.
Fördelen med att först spänna fast underlägget och sedan sätta dit tyget är framför allt två tycker jag. Det första är att det är mycket lättare att placera tyget exakt där man vill ha det det andra är att man vid töjbaratyger kan sträcka tyget lätt och sedan sätta fast. Oftast så behöver man inte fixera mer än med klistret men om det är ett väldigt slinkit eller om man har mycket tyg som riskerar att tyget rubbas så kan det vara bra med en fixeringsram runt eller ett extra rutnät under broderiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack nu vet jag hur jag ska göra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
I det läget när man inte vill eller kan spänna tyget i ramen där flera av er beskrivit att ni
klisersprayar använder jag istället filmopast. Självhäftande rivbart mellanlägg. Fäster filmoplast i ramen och fäster tyget i det. dessutom en fixram oftast. Gillar inte klisterkladdet. Går att laga i flera gånger, återanvända alltså. Så gör jag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Förlåt men vad e fimoplast??
jag e lite trött på klister fläckar oxå |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det ser ut som självhäftande plast ungefär.
En rutat baksida som du kan lossa. Jag lossar baksidan och spänner sen det i ramen, fäster sedan tyget i klistret, (som tejpklister ungefär). Kör en fixram. När man sedan lossar det man broderat släpper baradet som man broderat . Der andra sitter kvar i ramen. Går utmärkt att laga i flera gånger. Om du mailar mig kan jag skicka bilder. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.