![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Alla ni som trycker motiv, vad har ni för metod?
Titt som tätt kommer det upp egenhändigt tryckta alster i albumet och det är så himla proffsigt gjort. Både tyger och kläder.
Vissa av er skriver att ni gjort trycket med hjälp av screentryck men finns det någon här som använder någon annan metod?? Är så himla sugen på att testa... Hej hopp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har visserligen inte tryckt särsklit mycket, men det jag tryckt har varit med schablon och textilfärg.
Jag har skurit ut schabloner i OH-plast eller byggplast. Sedan nålade jag fast schablonen på tyget (använde en träfiberskiva som underlag). Färgen applicerar jag med tvättsvamp, och eventuellt målar jag dit detaljer med pensel. När trycket torkat helt fixerar man det mha strykjärnet. Färgen som jag har använt heter "Acra-K textiltryckfärg" och är köpt från ett företag som heter Künzl Textilfärger (http://www.textilfarger.se/). Det finns några bilder på saker jag tryckt i mitt album Textiltryck. Lycka till! /Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har inga bilder på det i mitt album men jag "trycker" en hel del men då använder jag bokplast istället för schablonplast eller liknande. Det blir superbra och jag har inte haft problem med färg som krupit under plasten.
Jag kan tänka mig att kombinationen OH-plast och ickepermanent spraylim också skulle vara super. Jag använder all möjlig textilfärg och jag har inte märkt någon direkt skillnad på dem i hållbarhet. Kram Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ilsefin, dina tröjtryck var jättefina!!! Ska kolla upp färgen du nämnde...
KarinA, bokplast har jag ju redan så då ska jag sätta igång med att rita ett motiv... Tackar för era tips! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag skär schabloner ur overheadplast och ja, det fungerar ganska fint i kombination med ett mycket tunt lager spraylim. Vill man inte hålla på och dutta med tvättsvamp och färg kan man använda sprayfärg. Pojkvännen sprayade en spindel med mycket tunna ben, han använde sig av vanlig hobbyfärg i sprayvariant sedan fixerade han med strykjärn. Tröjan ser efter ett gäng tvättar fortfarande mycket bra ut.
/Bella |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ska man ha något mellan själva trycket och strykjärnet när man fixerar det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
/Ilsefin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
T-shirtspapper
Hej, jag brukar använda mig av "t-shirtspapper" till skrivaren. Det krävs i och för sig att du har bilden, eller texten, i din dator. Min skrivare, en epson, kräver av någon anledning dyrt t-shirtspapper som är till min skrivare men jag vet att Clas Ohlssons säljer billigare varianter som kanske kan funka. Detta papper lägger man som sagt i skrivaren och printar. Du behöver sedan stryka fast på tyget men sedan sitter det där och tål tom att köras i maskinen på 40 grader. Exempel på vad jag tryckt finns under den här sidan på nätet. http://www.lapplisa.se/diverse.html
Obs, om du ska trycka text så måste du tänka på att din skrivare ska kunna spegelvända texten |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
skar ut motiv i papper förrut men det tog evigheter, nu screentrycker jag. blir mycke proffsigare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Re: T-shirtspapper
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
jag åker och screentrycker på ett kulturcentrum här i sthlm. man belyser in sitt motiv och såntdär, är skitrött nu och orkar inte förklara. hms..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har faktisk köpt en tygtryckslampa utan att ha tryckt speciellt många gånger innan, men jag tycker att det är värt det. Istället för att sitta och skära ut motiv. Det blir otroligt bra slutresultat. Kanske ska ta och börja lägga upp lite bilder på mina alster. Jag ska nog göra det nästa vecka.
Jag köpte min lampa på www.screntec.se (tror att det stavas så) jag tror att jag betalade ca 3000 kr för ett start kit och då ingår allt förutom färgen och motivet såklart. Jag är supernöjd. När man gör screntryck så går det till så att man överför sitt motiv på OH bild, gärna två st. Lägger ihop de två overhead bilderna för att få en skarpt resultat. Och belyser en preparerad ram sedan sköljer man ramen och det ställe som inte blivit belyst sköjs bort, och man får en perfekt schablon. Detta är perfekt om man tänker trycka flera av samma motiv. Ska man bara trycka en gång är det lite mycket jobb med att tvätta ramen efteråt. Ha det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
vart kan man köpa billig textilfärg? som man kan göra tryck med?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Då min man är tattuerare har jag handmålat tattueringsmotiv på jackor, byxor. t-shirt mm med textilfärger. det tar lite tid men resultatet blir enastående. och är mycket uppskattat för dom som tycker om tattueringar. Jag är mycket pysslig av mig och att få sitta och måla motiv på kläder är för mig mycket inspererande.
Så handmålande motiv (behöver inte vara enbart tatueringsmotiv) bilr personligt till kundens önskemål. Tippset jag har är att man måste vara stadig på handen och inte jäkta fran det man ska måla... Jag har några kläder kvar som jag kan lägga upp lite senare |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51.