Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-26, 21:23   #1
Tina2 Tina2 är inte uppkopplad

Question Brodera på t-shirt?

MaskinBrodera på T-Shirttyg, blir det snyggt?...
Är himla sugen, men har ingen tillgång till brodyrmaskin, så jag vet inte hur det skulle bli...

Antar att det går alldeles utmärkt att brodera en logga med text, och en liten "klutt".
men om det går på sådant tyg vet kanske någon annan?...
Tina2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 23:21   #2
kulan kulan är inte uppkopplad

Ja det går alldeles utmärkt att brodera på T-shirt
Personligen tycker jag då att man skall ha en T-shirt med bra kvalite. Det är inte värt varken jobb eller pris att brodera om den inte håller formen.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 09:56   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Jag har broderat massor av T-shirts. Dels med klubb/företagsloggor, dels med olika skämtmotiv till födelsedagar och liknande.
Stabiliseringen är viktig. Jag brukar ha påstrykbart så att jag kan spänna in ordentligt i bågen utan att tröjan töjs. Viktigare ju större/tätare mönstret är.
När det gäller skämtmotiven kör jag i regel de billigaste tröjorna jag kan hitta, eftersom de troligen inte kommer att användas jättemycket (fast det har visat sig att en del som fått dem använder dem mycket ändå, och jag har kunnat se att de fungerar utmärkt tvätt efter tvätt efter tvätt också!)
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 17:01   #4
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad

Vad menar du då ÅsaWi?
Har köpt lite tröjor nu som jag tänkte testa lite på.
Både barn och vuxna.
/Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-02, 21:19   #5

Jag har fått bäst resultat när jag använt påstrykbart, antingen Sulky Totally Stable (rivbart, så enligt de "regler" som finns ska det egentligen inte vara bra till T'shirts, men jag tycker det funkar jättebra) eller "Polymesh" (ett mjuk klippbart underlägg som jag köpt från USA, vet ej om/var det finns här).
Är det ett väldigt stygntätt mönster (brukar försöka undvika dem på T-shirts, men ibland hittar man ju det där "perfekta" motivet...) kan det hända att jag anvädner dubbla lager underlägg.
Jag spänner helst in tröjan i bågen, och tack vara att det påpressbara underlägget så töjs den inte och får fula märken av bågen. Det syns spår av bågen när man tar ur den, men de brukar gå bort om man fuktar och stryker tröjan.

Kom på en grej till: Har ett par "övningströjor" (misslyckade projekt...) som jag testsyr mösnter som jag är lite osäker på, för att se hur de funkar på just T-shirttyg. Funkar de på en T-shirt av halvtaskig kvalitet brukar de funka ännu bättre på en bättre tröja!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2007-01-02 klockan 21:50.
Gammal 2007-01-02, 21:21   #6

En fråga direkt..
menar du att solvy är "påpressbara underlägget" eller? Är detta något annat?
/Eliza
Gammal 2007-01-02, 21:26   #7

Det jag har hemma är Stiffy 1650 riv 50 och Solvy.
Något av detta du tycker jag ska använda?
/Eliza
Gammal 2007-01-02, 21:49   #8

Skrev fel!! SULKY totally stable skulle det varit! (Ändrar i posten...). Har kört Filipstad-Göteborg tur och retur idag och är totalt tom i bollen vid det här laget. Nog bäst att lägga sig nu!
Stiffy 1650 vet jag inte avd det är, men om det är Solbrodyrs Riv 50 tycker jag att du kan göra ett test i alla fall. Du kanske har en gammal skrutt-tröja att testa med?
Gammal 2007-01-03, 08:06   #9
HAGABRODYREN HAGABRODYREN är inte uppkopplad

VARNING.Köp inte en T-shirt med dålig kvalite.
Det hände mig en gång trots underlägg efter konstens regler när jag skulle riva bort underlägget så kom hela broderiet. Det som blev kvar ett stort hål.
HAGABRODYREN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 08:09   #10
MER MER är inte uppkopplad

Det jag tycker funkar bäst är att spänna fast "cut away" stabiliserare i bågen och sedan fästa tröjan med nålar, eller tråckla. Börja broderiet med "Fix", på Designer, så fästes tröjan bra mot stabiliseringsunderlägget. Om trikån är gles kan man också lägga vattenlöslig plast över trikån innan man gör "Fix". När broderiet är klart får man klippa bort stabiliseraren i stället för att riva.
MER är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 10:32   #11

För mig som nybörjare...har jag bara hört om detta med tråckla... =FIX.

Jag har broderat enbart 4 ggr och då har jag lagt tyget i bågen det rivbara ovanpå och sen spänt fast detta utan att "dra" i tröjan.

Hur menar du (mer) ska jag inte lägga tröjan i bågen utan med nålar.. kan du spec. mera... förstår inte.

/Eliza
Gammal 2007-01-03, 10:39   #12
kulan kulan är inte uppkopplad

http://www.emblibrary.com/EL/elproje...log=Elprojects

Hej Eliza . Gå in här och kolla på videon. En jättebra sida.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 11:08   #13

Jaaaaa....! Bra Britt att du länkade dit! Där finns MASSOR av information om allt möjligt!!
(Jag köper dessutom de flesta av mina mönster där. Nästan alltid på deras reor. De byter erbjudande/rea varje vecka, onsdag morgon för vår del).

Har du det rivbara OVANPÅ? Det ska vara UNDER! Måste blöi ett väldigt pillande för att få bortalla bitar annars (även om det säkert kan funka med fyllda mönster med tydlig kant)

Använder ofta det där med att inte spänna in tyget i bågen när jag gör handdukar. Sprayar lätt med speciallim (finns hos Solbrodyr) och kör eventuellt en "Fix-ram" (bara en tom "ram" med stora rakstygn som jag gjort i mina ramars storlek och lagt in i maskinens minne, eftersom jag inte har funktionen inbyggd). Solvy ovanpå handduken, innan eventuell fixram sys.
Gammal 2007-01-03, 11:15   #14

Ha ha ha .... jag ligger ner och skrattar just nu... nu har jag nog allt fått er till ett riktigt gott skratt... Ja jag har lagt det ovanpå... och fråga mig inte vart jag har fått det ifrån.. nu när jag ser videon så kommer jag på att jag sett dessa underlägg under på andra broderier.... oj oj oj ...vad jag har pillat med detta papper när ja ska ta bort det...
ja ja nu lärde jag mig något nytt idag med då..
* skrattar så tårarna rinner *

/Eliza
Gammal 2007-01-03, 11:33   #15

Ja, jösses, vad du måste pillat och kanske en och annan svordon har i alla fall tänkts, eller...? Vilken tur att du inte hade hunnit gjort 44 broderier istället för 4!

Skrattar _med_ dig. inte _åt_ dig!

Alla har vi gjort idiotiska misstag, men för egen del har jag en god förmåga att förtränga dem, så jag kan inte dela med mig av alltför många. Men felvända mönster, felvänd tröja (sytt på insidan), och bitar av handduk/tröja som smugit sig in i broderiet och fastnat finns med på listan i alla fall!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:42.