Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-11, 15:50   #1
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad

Är jag Optimist?

Hejsan.
Jag har under en lång tid varit väldigt sugen på att köpa en broderingsmaskin mest för att jag gillar att designa själv och jag tycker det blir superfint när man broderar på maskinen.

Nu har jag åter igen kikat på en maskin Designer SE med tillhörande program 3D Professional och det kliar verkligen i fingrarna.
Har pratat med banken och jag får låna.

Men det gnager lite i mig...
Det är så här att jag har inte broderat tidigare och jag har ingen erfarenhet av maskinen heller.
Tycker ni jag är dum om jag köper den och tror att det ska vara lika enkelt som det ser ut.
Jag driver idag ett eget företag där jag jobbar med design och formgivning på datorn.
Jag jobbar mestadels med Photoshop CS när jag frilägger och jobbar med bilder.
Sen är den Front Page som gäller vid webdesign.
Jag jobbar även med tryck på tyg idag där jag skriver ut logotyper etc etc och stryker på tyget. Men jag skulle som sagt vilja gå vidare och börja brodera på tyger.

Men... jag är lite rädd att jag kanske är lite väl optimistisk och tror att det är för lätt och att det är lika lätt som med Photoshop och den formgivningen.
Ge mig lite råd.
Självklart att jag kan gå utbildningar men jag vill ändå höra vad ni tycker ni som håller på.

Jag har beställt cd skivor och demos och info som jag får nu i dagarna, ska bli spännande.
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 18:16   #2

Hmmmm ...

Varför är det så många som kikar på mitt inlägg och inget skriver...

Tycker ni inte om mig... *snyft*
Gammal 2006-12-11, 18:21   #3
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Ge det lite tid, det här inlägget har bara varit uppe i några timmar. Tålamod!

Visste jag något om broderimaskiner skulle jag ge dig råd men tyvärr...
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 18:22   #4

Hi hi... ok.. tack för att du bröt tystnaden.
Undrar bara vad de tänker de som är in och kikar och inget skriver...?
/Eliza
Gammal 2006-12-11, 18:31   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

tycker inte alls att det är tokigt. jag köpte janomes mc 11000 och Digiteizer pro hade knappt tittat på en broderimaskin,men jobbat med andra datorprogramm tex designa knit. men jag tycker att du skall kolla janomes maskin den är mycket bättre och är direktkopplande till datorn genom usb kontakt janomes 11000 kan ta emot mycket större filer om du är bra påb att lära dig tekniska saker går det nog bra.
jag vet inte var du bor men du får gärna titta hur mitt fungerar .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 19:19   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag var i ungefär samma sits som du. Har också jobbat mycket i photoshop samt i illustrator ( titta nu inte på mina bilder för jag lägger inte ner någon tid på dem här på sysidan).

Jag kan ju bara prata för mig själv men jag upplever det som om jag haft stor nytta av det när jag började stygnsätta. Man har hela hanteringen av lager samt vektorbiten gratis liksom. Det är visserligen annat att tänka på när man planerar, och skapar broderier men jag tror du kan klara det rätt bra utan massa kurser. Dessutom så finns det kurser både gratis och för lite pengar att ladda hem på nätet.

Sen så tycker jag du ska fundera en gång till på maskinval och val av stygnsättningsprogram. Jag skulle fundera på en renbroderimaskin till en betydligt lägre summa än kombimaskinerna. Janome 300E är en väldigt prisvärd maskin.

Vad gäller program så titta närmre på Embird som också är ett mer prisvärt program.

Mer information om både Janome 300E samt Embird hittar du om du söker i forumet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 19:34   #7

Ok

Ok, men vad jag kollat upp så finns allt på svenska när det gäller husqvarna och det värdesätter jag till 100%.

Rätta mig om jag har fel.
Brukar säga att jag är analfabet i engelska.

/Eliza
Gammal 2006-12-11, 19:55   #8
millsing millsing är inte uppkopplad

Jag har länge kikat på både Embird och Huskvarnas borderiprogram. Dessutom både läst och frågat här på sysidan och efter all kunskap jag fått här så har jag precis beställt en D-cardläsare (har en Quilt Designer II) och grundprogrammet 3D Embroidery Studio för totalt 6200:-.

Eftersom jag heller aldrig sysslat med maskinborderi innan vill jag börja med ett program på svenska, trots att jag är väldigt bra på engelska. Funderade först på att köpa hela det stora programmet från Huskvarna men då det kostar 14000:- och har hur mycket finesser som helst med stygnsättning och allt så kände jag att jag inte har den tiden just nu att sätta mig in i allt.

Dessutom påpekade någon för mig här på sysidan att internet är fullt av gratisbroderier och därupptill en massa köpebroderier och det kan man ta hem och använda med hjälp av 3D Embroidery Studio. Alltså börjar jag där, alla ska ju börja någonstans.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 19:56   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Okej,

En annan fördel med Embird är att du kan ladda ner programmet och testa (den möjligheten får du inte med de andra programmen om de nu inte tagit sitt förnuft till fånga på senare tid). Så gör det och se vad du tycker. Det följer med lite videos som visar lite grunder i stygnsättningdelen och vill du ha hjälp på svenska så har Monica Boberg här på sysidan gjort bra instruktioner. En del av hennes lektioner är gratis och en del kostar lite, du kan ladda hem dem på:

www.ateljekreativ.se

Värt att veta är också att du kan köpa maskin av ett märke och programvara av ett annat, även om försäljarna inte upplyser om detta. (I vissa fall kan ett litet program och en speciell kortläsare behövas men det är inte där de stora kostnaderna ligger.)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 20:29   #10

Hmm
Vet inte om man kan ladda ner programen och testa men jag har beställt en cd..

Bra det där med att det kvittar vilken maskin man har.

/Eliza
Gammal 2006-12-11, 21:43   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Jag har den maskin du är sugen på och även 3 D professional. Kan bara säga så här att om jag vetat så hade jag lagt mindre slantar på både maskin och program. Inget ont om Husqvarnas maskin men man hittar billigare och som funkar precis lika bra har jag hört. Så till 3 D-professional. Det har jag haft några månader och har ännu inte kommit på upplägget. Fruktansvärt korkat program och dyrt dessutom. Köp du Embird ist, jag ska dumpa mitt och skaffa mig Embird och gråta över 14000 kr i utslängda pengar.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 21:45   #12

Oj .. ja det lät ju inte alls kul...

/Eliza
Gammal 2006-12-11, 21:51   #13

Citat:
Delfintua skrev:
Jag har den maskin du är sugen på och även 3 D professional. Kan bara säga så här att om jag vetat så hade jag lagt mindre slantar på både maskin och program. Inget ont om Husqvarnas maskin men man hittar billigare och som funkar precis lika bra har jag hört. Så till 3 D-professional. Det har jag haft några månader och har ännu inte kommit på upplägget. Fruktansvärt korkat program och dyrt dessutom. Köp du Embird ist, jag ska dumpa mitt och skaffa mig Embird och gråta över 14000 kr i utslängda pengar.
En fråga... har du arbetat något med PhotoShop eller andra dataprogram från adobe?

/Eliza
Gammal 2006-12-11, 22:04   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Citat:
En fråga... har du arbetat något med PhotoShop eller andra dataprogram från adobe?
Nej det har jag inte för jag föredrar Photoimpact, minst lika bra och lättare att begripa. Hanterar vectorgrafik och lager på smidigare sätt än Photoshop.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 22:10   #15

Citat:
Delfintua skrev:
Nej det har jag inte för jag föredrar Photoimpact, minst lika bra och lättare att begripa. Hanterar vectorgrafik och lager på smidigare sätt än Photoshop.
Hmm ... ok... undra om det är som det är mellan mig och att välja mellan Mac och PC... jag föredrar att jobba i PC miljö medans de flesta mina medarbetare föredrar Mac...? Kärringen mot strömmen kanske?
Vet inte men jag har alltid tyckt att PC miljö varit roligare och lättare för min del. Men vi är ju alla olika det är väl därför det görs olika program oxså.
Föredar Frontpage framför det andra webprogrammet som finns kommer inte på vad det heter just nu.

Vad tror ni?

/Eliza
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.