Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-27, 16:36   #1
Loka Loka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Funderingar kring erfarenhet, bakgrund & framtid?

På den här sidan finns det en enorm kunskapsbank som baseras på utbildningar, erfarenheter och utmaningar mm. Ni syr som yrke, extraknäck eller som hobby.
Det finns också väldigt många som skriver om att deras dröm är att starta eget.
Själv befinner jag mig i någon slags twillight-zon och vet inte så mycket om vad jag vill och vad det finns för möjligheter.

Jag undrar nu om ni skulle kunna svara på:
Vad har varit mest betydelsefullt för er för att nå dit ni vill (utbildning, erfarenheter etc)
Vad skulle ni ha kunnat vara utan/inte kunnat vara utan?
Vilken typ av bakgrund (utbildning, erfarenhet etc) skulle ni rekommendera andra och vad skulle ni INTE rekommendera?
Upplever ni att det finns en "mättnad" inom något område, vilket/vilka?
Om ni fick börja om från början - vad skulle ni göra då?

Stora frågor kanske, men jag skulle vara väldigt tacksam om ni ville dela med er! :-)
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 18:13   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om Jag vore ung i dag med min erfarenhet nu så skulle jag satsa på skolan från början .få bra betyg i grundskola . Och sedan kan du välja vad du vill för framtiden.
Att skaffa sig en utbildning och få ett arbete som är intressant och utvecklande och även ger dig bra med pengar. Det är trots allt så att du kan skaffa dig ett lättsammare liv och roligare liv med god ekonomi.
Om jag vore ung i dag skulle jag välja att utbilda mig till veterinär eller Advokat.

Min lott i livet blev jag började arbeta när jag gick ut nian. arbetade i 7 år sedan började jag plugga till sjuksköterska .var färdig strax före 30.arbetade i 15 år blev sedan egen företagare.
Har alltid haft mitt textila intresse som hobby
och passion i livet.Men att ha det textila som försörgning det tror jag inte är lätt.

Utbildning är alltid bra för den personliga utvecklingen som människa.
Sedan kan barnen komma, om dom kommer annars är det inte hela världen,du har ju ett bra liv i alla fall.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-11-28 klockan 11:29.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-28, 08:00   #3
Loka Loka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Jag håller definitivt med att utbildning är en grund varifrån man sedan kan utgå. För egen del har jag väldigt mycket utbildning i bagaget, men ingen som helst utbildning/erfarenhet när det gäller sömnad och textil och det är utifrån just det som mina frågor kommer.
Jag var kanske lite otydlig i mina frågor och de blev väldigt vida. Det var meningen att de skulle vara mer koncentrerade kring just sömnad, design, textil - även om jag som sagt håller med om att en bred och bra utbildning (utöver detta område) är väldigt värdefullt.
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-28, 08:51   #4
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Jag håller också med om att utbildning är jätteviktigt. MEN det är lite bortkastat om man inte brinner för det man utbildar sig till. I Göteborg finns det ett brett utbud på utbildningar. Vi har bl a Tillskärarakademin och hur mycket kurser som helst.

Personligen har jag alltid varit kreativt lagd. Valde mellan att bli musiker eller att arbeta inom turism (språk) eller marknadsföring. Hobby var att måla, sticka, virka, brodera och sy. Inte minst att pyssla!

Tja, hur blev det? Har läst marknadsföring, allmän språkvetenskap i Tyskland och gått copy-utbildning på IHM. Har arbetat inom turism, på reklambyrå, i affärer etc etc. Sedan ett par år har jag eget företag inom reklam/information och sedan ett par dagar ett textilföretag som tillverkar superlyxiga sängkläder till baby (i Sverige).

Min man å andra sidan har arbetat på samma företag i 35 år. Har gått från prao till VD!

Summering: Jag rekommenderar inte en lång utbildning om man inte brinner för det! Och om man är entreprenör och självlärd klarar man att driva företag. Allt handlar om att vara målmedveten, envis, långsiktig och drivkraftig.

Puh... det blev kanske lite långt...
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons