![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hvilken brodermaskin ville du valgt?
Har Janome forhandler i den lille bygda der jeg bor, men har Husqvarna symaskin fra før og er godt fornøyd med denne. Har bestemt meg for å kjøpe brodersymaskin men ikke ennå hvilken (etter å ha kansellert D1
![]() Nå trenger jeg DIN hjelp: 1. Viss du kunne valgt "på øverste hylle" uavhengig av pris. Hvilken brodersymaskin ville du valgt og hvorfor. 2. Viss du skulle velge en i litt lavere prisklasse (under 20 lapper) hvilken brodermaskin ville du da valgt - og hvorfor. prøver å bestemme meg her. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
På Din första fråga så hade jag valt den maskin jag har idag, Designer 1. varför? Jo för att den är syr ut fint - syr lika fint både till vanlig sömnad (klädsömnad och quilt) som brodering,har fantastiskt sensorsystem, går att sy ut stora brodyrer på, slitstark, det går gratis att hela tiden uppdatera den via nätet....den är underbar att sy på ![]() Din andra fråga...vet jag inte riktigt vad jag skall svara på. Menar du någon brodyrmaskin under 20 000kr? Det finns väl knappt...jo Platinum (Huqvarna)...men jag hade nog då sparat något år extra så jag skulle kunna ha råd med Designer 1. Jag är med andra ord jättenöjd med min Designer 1 och har svårt att tänka mig något annat. Lycka till Linnéa |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Takk for svaret Linnéa. Får kanskje vente til D1 kommer med pc-link eller lignende da. Som jeg har skrevet i en annen tråd kjøper jeg ikke en maskin som baserer kommunikasjonen på 3,5 toms disketter. Det anser jeg som å vere på vei ut av markedet.
Her i Norge har eg alternativa Janome Memory Craft 9500 til 20.000, Singer Futura til ca 13.500 og Husqvarna Platinum rundt 18.500. Kanskje andre også. Har Janome-forhandler her jeg bor så det skulle kanskje spille inn, men dette er ikke lett! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nej, inte är det lätt!!
Janome-maskinerna brukar vara väldigt bra, efter vad jag hört. Vad har Husqvaran Platinum för stygnyta? Husqvarna informerar dåligt om sådant tycker jag! Singer Futura vet jag inte om jag skulle satsa på. Är det inte den som måste vara ansluten till dator under brodyr? Låter opraktiskt! En ganska billig maskin som är "as seen on TV" i USA, och bara det gör mig skeptisk! Däremot tycker jag Singer Quantum XL6000 verkar vara en väldigt bra maskin som jag gärna skulle äga om inte pris vore betydelsefullt. Eller den nya Brother Innovis 4000 (eller BabyLock Ellegante, som är samma maskin)... Men då pratar vi mycket pengar! Jag skulle inte vilja lägga så mycket pengar för egen del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
http://www.sy.husqvarna.se/ er det eg finn om Platinum 950 E.
Forstår ikkje ordet stygnyta som du skriv ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
jag menar hur stor ytam man kan brodera utan att flytta ramen. T.e.x Husqvarna Rose syr ca. 10x10 cm, alltså en ganska liten yta. Jag tror Designer syr ca. 15x25 cm. Men som sagt, Husqvarna är dåliga på att ange sådant. Och när jag frågat i affärer har jag fått mycket märkliga (okunniga) svar! (Gäller inte bara Husqvarna i och för sig! Allmänt tycks det som man har dåliga kunskaper om maskinbrodyr här i Sverige.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Med mega broderbåge kan du brodere opp til 36x15 på Platinum E ut fra deres spesifikasjoner på hjemmesiden.Midzise broderbåge gir 17x10, standard 10x10 og liten 4x4. All denne informasjonen fra husqvarnas hjemmeside. Var det dette du spurte om?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Asawi: Bare en liten info om Singer Quantum Futura. Den trenger ikke være tilkoblet pc-en nå rman syr. Du henter den info du trenger og så kan du koble fra. Det er det jeg har lest iallefall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Nej, vad ramarna har för storlek säger inte hur stor stygnytan är. T.ex. har jag 17x10 cm ram till min Brother PE200, men för att utmyttja den ytan behövs speciella mönster som är delade i två (eller fler) delar, eftersom man har flyttar ramen på maskinen (tygen kan fortsätta vara fastspänt). Fortfarande kan inte maskinen hantera mönster större än 10x10 cm (OK, egentligen är det 11x11...) i taget. Husqvarna är urdåliga på att tala om vad deras maskiner kan hantera vad gäller denna yta!
Husqvarnas megaram (36x15) är också en ram av den typ som kräver delat mönster. Jag vet att Singer Futura kan sy vanligt utan att vara kopplad till dator, men som jag har hört inte brodera. Men jag kan ha fel där, för jag har inte sett maskinen på riktigt, bara läst om den. För egen del vill jag inte vara beroende av att ha datorn igång för att kunna brodera, även om den inte behöver vara ansluten hela tiden men det är ju en smaksak. Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2004-11-25 klockan 13:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag hittade information på annat håll att Platinum Plus ska ha samma stygnyta som Designer, och det är ju jättebra i så fall.
Men kostar den verkligen bara 18500 med broderenhet? Det låter i så fall väldigt billigt!! Jag tror heller inte Platinum kan kommunicera direkt med dator, utan du behöver någon form av kortläsare eller specialkort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Valget falt tilslutt på en janome 10001
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Vad kul Helene!! Jag tror du har gjort ett mycket bra val! Men hur i herrans namn ska du hinna sy med 3 småbarn?! Glöm inte bort att sova lite också!
Fast det är bra när man broderar, för då sköter sig maskinen själv mellan färgbyten, så man kan få ut maten ur ugnen och så! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.