![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stygnsättningsproblem
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser anser jag mig nu färdig med ett motiv jag stygnsatt. Ganska nöjd. Två nya problem har dock uppstått (vad förvånad jag blev...)
1: Ska göra detta i 70 upplagor och har upptäckt att på exakt samma ställe i motivet protesterar maskinen och tror att tråden gått av fast den inte har det. Varför? 2: Min maskin klipper hoppstygnen själv och det är ganska många små ytor med bara ett fåtal stygn. Baksidan blir lite väl ful, dvs lite trassel mer än godkänt. Kan man påverka den saken och ändå behålla de små ytorna? Syr med en Brother PR600. Detta kan inte vara maskinens fel utan stygnsättningens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Bli av med hopptrådar i ett korsstygnsbroderi tror jag blir svårt. Ibland tycker jag dessutom att korsstygnsprogrammet jag har gör helt onödiga hopp, dvs hopptrådar som egentligen hade kunnat undvikas. Men det där med att maskinen stannar för att den tror att tråden har gått av, verkar skumt... speciellt om det sker på samma ställe varje gång. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kan det ha smugit sig in ett litet stopp där. Kan själv inte stygnsätta men har kikat lite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för era svar.
Gunilla det är inte ett korsstygnsbroderi utan ett vanligt. Min maskin klipper av både över och undertråd vid varje byte av färg/fält. Det blir alltså inga hoppstygn på baksidan heller men den lämnar normalt en ände på baksidan på ca 7 mm som jag klipper av, men trasselfenomenet har jag inte sett på andra stygnsättningar. Extra fult då det är svart färg som trasslar på en vit handduk. Har vit undertråd såklart men svart i delar av broderiet. Tua, tror inte det, då beter sig maskinen på annat sätt, nu kommer kolla-tråden-ordern upp som alltid då undertråden är slut eller övertråden gått av. Men å andra sidan är det konstigt att det sker på exakt samma ställe varje gång, hm. Kan ju också vara att det gått troll i detta projekt som gör att jag ser fel som kanske egentligen är acceptabla.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Nu är ju jag urusel på det här men jag är duktig på felsökning ![]() Naturligtvis har du sorterat färgerna. Korkad fråga eller hur ![]() Kan det vara att du har extremt tätt i stygnsättningen där tråden indikerar att den går av? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Jag trodde det var korsstygnsbroderi med tanke på en kommentar du skrev till en av mina bilder. Du skrev: "Vad fint! Och vad lätt du får det att låta med stygnsättningen. Själv har jag hållt på 4 månader med ett projekt och är halvnöjd nu efter 41:a utbroderingsförsöket....Låter som att du rekommenderar CrossStitchExpres?" Ang svart färg så använder jag alltid svart undertråd när jag broderar med svart brodyrtråd, UTOM i korsstygnsbroderi, där verkar det inte behövas, har aldrig varit med om att undertråden då kommit upp på ovansidan. Just svart tråd i smala satin-konturer brukar kunna krångla ibland. Jag har hört att ju starkare färg på tråden, desto skörare blir tråden, och ju fortare maskinen går (som den gör vid smal satinsöm) desto större risk att tråden går av. Är det dessutom ett långt parti med smal sicksacksöm, så blir tråden nött och går till slut av. Det är bara att trä om och fortsätta... eller göra om stygnsättningen... så att det inte är så smal satinsöm. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Haha, ja Gunilla när jag läser min kommentar förstår jag din tolkning, jag pratade om två olika saker, fast det framgick ju inte...
Ang undertråden vill jag ju att den ska framträda så lite som möjligt på baksidan. Motivet är dessutom i 6 olika färger varav svart är den minst förekommande men lämnar de fulaste tåtarna på baksidan. Tänker inte byta färg på undertråden vid varje övertrådsskifte, denna affär är redan tillräckligt förlustmässig men tanke på den nedlagda tiden. Tråden (grön i detta fall) går alltså inte av på riktigt, det är bara maskinen som känner så. Göra om stygnsättningen?? Hm, det blir i så fall för 46:e gången, tvekar liiiite alltså. Ser bra ut på framsidan, och det är ju bara att trycka igång den då den stannar, men irriterande då man inte fattar varför. Tua ja 6 olika färger fast de förekommer fler ggr, ja du vet väl ungefär hur den stygnsatta byggnaden ser ut i verkligheten. Sorterade färger o inget tätt broderi, den stoppar precis i början av ett något större enfärgat fält, där maskinen stabiliserar med lite längre stygn som sen ligger under själva broderiet. Ett mysterium... Att du är bra på felsökning har jag ju tidigare erfarenhet av som jag är dig evigt tacksam! Tack för ert engagemang tjejer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Om det beror på hoppstygnen ock trådarna på baksidan kan du ju stanna lyfta bort hela ramen och klippa och rensa lite trådar och sedan fortsätta igen om man gör det vid ett färg byte så funkar det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej Barbro Jag försökte att stygnsätta ett hand korstygnsmönster till vävstygn för ett tag sedan
så jag kunde brodera med maskin. Men det blev inte bra det var alldeles för små stygnfält av enskilda färger. Försök att minimera antal färger så det blir större färgfält. När du broderar med maskin bör färg fälten överlappas en anning för att det inte skall bli glapp eller synlig vävtråd emellan.Varje färg fäster ju tråden både i början och slutet så det är en orsak till det tjocka kanske.Jag prövade flera gånger med den automatiska stygnsättningen när man lägger in bilden,Men jag fick till sist digiteiza den helt manuellt för att göra om antalet fält.Om allt annat blir bra utom den svarta färgen kan du kanske ändra stygnlängden och kanske spacet emmellan stygnen just på det svarta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej,
Jag har en Husqvarna D1 och någon gång då och då stannar den och säger att tråden gått av. Detta händer mycket sällan inne i en färg utan oftast i början innan den fått upp farten. Då är det för att den inte känner att övertråden matas. Kan det vara så att just där din stannar syr den mycket långsamt och tror då att tråden är av? Lägg i så fall in ett stygn eller två just där så att farten ökas. Har du bett någon annan att pröva din fil? Helst någon som har samma maskin som du. Nu måste jag själv klippa alla hoppstygn men även om jag hade den möjligheten på min maskin så skulle jag ändå så långt det är möjligt göra alla delar i samma färg med vandringstygn emellan, vid små ytor blir du av med alla fäststygn. Brodyren håller bättre i längden och jag skulle gissa att även undersidan blir snyggare. Detta sagt utan att veta hur din bild ser ut och hur du planerar brodyrer så det är bara ett förslag. Hälsningar Monica Boberg Ateljé Kreativ http://www.ateljekreativ.se monica@ateljekreativ.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
En av de stora utmaningarna när man gör ett broderi är att undvika småfält där man måste klippa trådar emellan. Ofta kan man undvika dessa genom transportstygn (enkel raksöm) mellan fälten. Ofta brukar man kunna placera dessa så de hamnar under ett fält som ska broderas senare. Precis som Monica säger ger detta ett mer hållbart boderi och en snyggare baksida. Det är lite svårt att ge mer konkreta tips när man inte vet hur motivet ser ut.
Det där med att den tror att undertråden är av verkar konstigt. Tror det kanske kan bero på stora skillnader i fart just där. Stämmer det att maskinen växlar mellan två hastigheter där tro? Jag kanske missuppfattar, men när jag läser igenom det du skrivit så låter det som om det är mest den svarta stråden som krånglar på baksidan, är det så? Om det är det är det konturer du syr med den svarta? Hur syr du dom i så fall, är det med satängsöm eller med en rak söm som inte går i sidled? Smala satäng sömmar blir oftast inte bra. Då är det bättre att använda en rak söm (obs inte raksöm, jag har inte skrivit isär ordet). Det finns olika varianter att välja på här. I mitt stygnsättningprogram (Embird) kan de heta singel stitch, triple (bean) stitch och redwork. Men innan vi går djupare in i ämnet så får du nog berätta lite mer. Senast redigerad av Alvan den 2006-08-20 klockan 06:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tack för alla era goda tips och råd och att så många erbjudit sig att provbrodera på annan maskin. Vad vore man utan sysidan.
Jag har även en D1 som inte stoppade då jag testade att brodera på den, och efter det försvann det problemet på den andra maskinen!!?? Men det du skrev Monica om hastighetsförändring tror jag faktiskt kan ha varit boven. Får ju vara hur det vill med den saken eftersom det verkar ha löst sig av sig själv. Återstår trasslet, som kanske inte är så farligt efter lite övervägande. Men nu med facit i hand borde jag ju ha gjort som ni, Monica och Alvan, föreslog, dvs ha använt mig av mer transportsömmar. Jag kände väl lite som att har jag lagt ner en massa pengar på en maskin som skiftar mellan olika trådar och klipper hoppstygn ska jag minsann utnyttja den finessen, haha, straffade sig direkt....Det jag kallar trassel är trådändarna maskinen lämnar på baksidan då den klipper tråden. Ett speciellt tack till dig Gunilla som tittade extra noga på mina problem. Men som sagt: Vill kunna själv!! Nästa steg är nog att göra om (igen), och följa rådet om transportsöm. Nu har jag ju gjort så många misstag så det finns väl inte fler, och har jag gjort om 44 ggr kan jag väl lika gärna göra om 44 till....och mycket har jag lärt mig under resan. Detta är heller inget projekt som varit lätt att stygnsätta, kan tyvärr inte lägga upp bild förrän efter jul eller så....Men framsidan tycker jag nog är i det närmaste perfekt! Tack alla!! Barbro |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.