Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-25, 08:27   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Forma skumgummidyna

Någon som provat att själv figursåga i skumgummi?
I så fall, vilken metod använde ni då?

Skall gröpa ur och stjärtforma en sittdyna som avlastar sittsår. Därför behöver snitten och urgröpningen vara jämn och fin så inte nya skador uppstår.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 09:45   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag skulle tro att en liten såg av något slag kan vara det bästa.
Jag har inte gjort det själv, men därifrån skumgummidynorna kommer som jag klär, de är sågade
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 12:19   #3
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Det är svårt att forma skumgummi själv men en såg är nog det bästa. Jag brukar låta Kungsängen på Hornsgatan hjälpa mig, de är mycket hjälpsamma, så har du möjlighet att gå dit skulle jag göra det.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 14:02   #4
MiaL MiaL är inte uppkopplad

Hej!

Jag vill bara vara säker på att du vet vad du gör, och att ditt ingrepp i dynan inte kommer att göra mer skada än nytta. Jag kan inte utläsa om dynan du ska skära i redan är en tryckavlastande dyna eller om det bara är en vanlig skumdyna. Hursom, så kan en felaktigt utförd utskärning skapa fler trycksår, och det kan gå på ett par timmar!
Jag jobbar på Hjälpmedelscentral och min man är en av de specialutbildade tekniker som jobbar med dynor och specialsitsar där. Vi använder tryckmätningsutrustning för att se var trycket finns och var man utgår ifrån. Sedan används speciellt skum med tryckavlastande egenskaper för att bygga upp dynor eller skära ut dem. Det är alltid en sjukgymnast eller arbetsterapeut inblandad som känner personen och som kan personens anamnes.
Jag kan inte råda dig att göra detta själv. Ta kontakt med en förskrivare som hjälper till att kontakta Hjälpmedelscentral. Det finns två i Stockholm, en på Långbro och en i Rissne där vi jobbar.
Det finns tryckavlastande dynor att köpa, men när man börjar såga till och forma själv behöver man veta vad man gör.

/Mia

PS De använder oftast en Schmitt-fräs med en igelkott-trissa för minst 30' och efter det en handfräs för att få till urgröpningarna.
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 08:43   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Tack Mia för denna viktiga information. Jag ska inte ens försöka mig på dynan trots påtryckning från min envisa mor
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.