![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Forma skumgummidyna
Någon som provat att själv figursåga i skumgummi?
I så fall, vilken metod använde ni då? Skall gröpa ur och stjärtforma en sittdyna som avlastar sittsår. Därför behöver snitten och urgröpningen vara jämn och fin så inte nya skador uppstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle tro att en liten såg av något slag kan vara det bästa.
Jag har inte gjort det själv, men därifrån skumgummidynorna kommer som jag klär, de är sågade |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är svårt att forma skumgummi själv men en såg är nog det bästa. Jag brukar låta Kungsängen på Hornsgatan hjälpa mig, de är mycket hjälpsamma, så har du möjlighet att gå dit skulle jag göra det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
Jag vill bara vara säker på att du vet vad du gör, och att ditt ingrepp i dynan inte kommer att göra mer skada än nytta. Jag kan inte utläsa om dynan du ska skära i redan är en tryckavlastande dyna eller om det bara är en vanlig skumdyna. Hursom, så kan en felaktigt utförd utskärning skapa fler trycksår, och det kan gå på ett par timmar! Jag jobbar på Hjälpmedelscentral och min man är en av de specialutbildade tekniker som jobbar med dynor och specialsitsar där. Vi använder tryckmätningsutrustning för att se var trycket finns och var man utgår ifrån. Sedan används speciellt skum med tryckavlastande egenskaper för att bygga upp dynor eller skära ut dem. Det är alltid en sjukgymnast eller arbetsterapeut inblandad som känner personen och som kan personens anamnes. Jag kan inte råda dig att göra detta själv. Ta kontakt med en förskrivare som hjälper till att kontakta Hjälpmedelscentral. Det finns två i Stockholm, en på Långbro och en i Rissne där vi jobbar. Det finns tryckavlastande dynor att köpa, men när man börjar såga till och forma själv behöver man veta vad man gör. /Mia PS De använder oftast en Schmitt-fräs med en igelkott-trissa för minst 30' och efter det en handfräs för att få till urgröpningarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack Mia för denna viktiga information. Jag ska inte ens försöka mig på dynan trots påtryckning från min envisa mor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.