![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Brodera på vanlig maskin
Hejsan alla!
Jag tänkte brodera fritt med en helt vanlig symaskin. Jag har gjort det i skolan för länge sedan, och jag har för mig att jag hade en speciell pressarfot. Den var som en cirkel där nålen gick igenom. Behöver man ha en sån, eller kan man sy utan pressarfot? Är det något annat jag bör tänka på? Tack på förhand |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du ingen pressarfot, är det risk att nålen går av eller i värstafall att du syr i fingrarna, så snälla var försiktig. Det finns att köpa en fot som är till för frihandsquilting, har för mig att den ser ut som du beskrev.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret.
Men om man köper en sån pressarfot, är det säkert att den passar just till min maskin, eller finns det flera olika sorter? Och en annan sak jag tänkte på är om man ska göra något åt matarna. Jag har för mig att man skulle stänga av dem på något sätt, eller går det ens? Oj, vad jag frågar, hoppas nån kan svara! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
På de flesta maskiner kan man sänka matartänderna. På riktigt gamla maskiner sätter man på en stygnplåt istället. Vad har du för maskin? Det finns säkert någon som har samma maskin som du som vet hur man gör på just din maskin.
På min pfaff finns det en relage brevid undertråden som flyttar på om jag vill sänka matartänderna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo, nu kom jag på att det finns en annan stygnplåt. Och nu har jag hittat den lilla bok som hör till min mammas Singer från 70-talet. Och där står det att man inte behöver någon pressarfot heller.
![]() Tack för alla bra svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu kom jag på en till fråga
![]() Ska man ha något material under borderiet.. fliselin eller vad det heter?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Generellt är rivflies bra att använda. Det kan du ta bort efteråt.
Om du söker i maskinbroderiforumet så finns olika förslag på bra material (funkar bra på fritt maskinbroderi också). Det är lite olka vad som fungerar allra bäst beroende på vilket sorts tyg du ska brodera på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Brodera fritt på maskin är jättekul. Du behöver ingen pressarfot men spänn fast tyget i en sybåge och sänk matartänderna. Sedan för du bågen för hand runt eller i kurvor beroende på vad du vill sy ( oj förstod du det?) Låna boken "Fritt symaskinsbroderi" på biblioteket och få inspiration.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.