![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hjälp! Funderar på att köpa en brodyrmaskin
Jag har länge gått och trånat efter en brodyrmaskin, men alltid tyckt att det har varit så dyrt. Nu av en händelse råkade jag gå förbi en Husqvarna butik där dom skulle sälja ut sista exemplaret av Scandinavia 300 för ca 12.000kr .http://www.husqvarnaviking.com/se/598_1103.htm
Ni som har lite erfarenhet, tror ni att det här är en bra maskin för en nybörjare på brodyr, eller kommer jag att känna mig begränsad efter tex ett år? Tanken är att jag ska kunna ha det ett bra tag framöver Den kunde tydligen brodera 10x10 samt 10x17 cm. Vad ska man tänka på vid köp av en brodyrmaskin? Använder man speciella sytrådar? Blir det skillnad på resultatet om man har en dyrare maskin eller blir det lika bra motiv? Är tillbehören väldigt dyra, och kan man tex använda mösterkort från tex pfaff eller är det så att om man har en husqvarna masin så passar bara Husqvarnas mösnterkort till den? Tja det var väl lite frågor, men det skulle vara skönt att få lite mer i ryggsäcken innan man bestämmer sig. Tar tacksamt emot tips och råd från er som kan lite. Kram på er och trevlig helg ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej, att vara nybörjare på att brodera är man inte så länge när man väl skaffat en brodermaskin. Jag tror att du kanske vill brodera ännu större motiv när du väl kommer igång och Scandinavia har ju bara två storlekar. Jag tittade på din medlemsprofil och du har ju barn och älskar att sy kläder så tänk vad du kan sy till dem och brodera. När man broderar använder man brodertråd, det kan man köpa i sybutiken eller skicka efter på nätet. Jag tror att det finns en massa diskusioner om tråd i formet. Jag har disketter till min maskin, D1, eller så laddar jag från nätet, till exempel Husqvarnas hemsida eller fria broderier. Besök en sybutik och be att få en demonstration av olika maskiner innan du bestämmer dig, det är en massa pengar det handlar om. Lycka till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=broderimaskin
Själv hade jag god hjälp av att läsa den här (ovanstående) tidigare tråden innan jag bestämde mej för broderimaskinsinköp ![]() (för min egen del blev det till slut en Janome 300e, köpt fr England - är helnöjd med den.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har haft en Husqvarna Rose i ca 10 år och är helnöjd med den. Visst har jag tittat på mer avancerade maskiner och varit sugen på att kunna brodera större än 10*17, men jag syr inte jättemycket och tycker det blir för mycket pengar. Jag tycker 12000 låter som ett bra pris om du är sugen att kunna brodera, men inte behöver en proffsmaskin. Jag gav 13500 för min Rose för såpass längesen och då var det ändå en demomaskin. Ny kostade den något på 16000.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej,
Idag är det mycket friare med brodyrer mellan de olika märkena. När jag började med brodyrer 2000 så fungerade PFAFF-brodyrer bara på PFAFF, Husqvarna på Husqvarna osv. PFAFF och HQ har sina brodyrer på kort, som bara passar respektive maskin, och på CD och/eller diskett som vem som helst kan köpa. Så länge du håller koll på att brodyrerna passar i din ram kan du köpa från vilket märke du vill. Då är det CD eller diskett som gäller. Alla nya program man får eller kan köpa till maskinerna idag kan konvertera andra format till sitt eget. Det du måste ta reda på är om du kan skaffa ett tomt kort till din maskin som du kan ladda med valfria brodyrer. Det kan vara väldigt dyrt och kanske du behöver en box som laddar kortet, vilket ju också kostar. Jag kan inte den biten så bra så andra här får ge dig råd i detta. Jag köpte en diskett från HQ till min PFAFF innan jag köpte min D1 och det fungerade utmärkt. När du nu har barn och syr mycket rekommenderar jag starkt att ändå försöka skaffa en maskin som har lite större brodyryta. Du kommer mycket snart att vilja byta upp dig annars. Jag lovar. Finns det inte begagnade D1-or nu när många har bytt upp sig till SE-maskinen? Om du ändå måste hålla dig till en mindre kan du lära dig att splitta brodyrer (fråga inte mig hur man gör för jag är inte bra på det) och då kunna brodera större. Men det är svårt och tidsödande. Pröva på massor av de gratisbrodyrer som finns ute innan du köper. Har inte HQ-affären en katalog över brodyrer som du kan ta hem? Titta i den och försöka lista ut vad du kommer att vilja brodera och se vilken maskin de fungerar till. Hälsningar Monica Boberg Ateljé Kreativ http://www.ateljekreativ.se monica@ateljekreativ.se |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.