Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-09, 19:07   #1
millsing millsing är inte uppkopplad

Smart tips för att klippa låånga, raka linjer??

Alltid när jag ska klippa långa tygvåder (klippa bort stadkant eller dela tyget), t.ex. panellängder eller vanliga gardinlängder, så är det ibland svårt att få det 100 % rakt. Speciellt om tyget är enfärgat och kanske lite glansigt eller tunnt så det glider lätt. Tycker också att det kan vara svårt att klippa rakt av när man klipper längder. Ibland är ju trådarna heller inte helt raka och då går det inte att följa dom heller. Det är ju så viktigt att det verkligen blir rakt.

Någon som har bra tips på hur man gör det enklast och med bästa precision?? Nåt smart hjälpmedel? Det ska ju helst gå fort också... Snart har jag mitt stora arbetsbord klart men ännu så länge så får golvet duga.

VM-hälsningar,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 19:13   #2
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad

Varför inte skaffa en skärmatta, rullkniv och en quiltlinjal? Då går det undan (kan jag lova) och det blir både rakt och fint. Iofs kan det verka dyrt att skaffa allt på en gång men håller man på att sy mycket raka saker lönar det sig, i alla fall frustrationsmässigt...
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 19:47   #3

Skärmatta och rullkniv har jag. Skärmattan att ju inte så lång, bara en halvmeter tror jag, och rullkniven är precis ny. Hur funkar en quiltlinjal??

Just det att du skriver att det går undan är som musik i mina öron!
Gammal 2006-06-09, 19:55   #4

Man kan ju vika tyget dubbelt så länge man är noggrann, då borde skärmattan räcka till. En quiltlinjal kan vara en lång, genomskinlig linjal med hjälplinjer som gör skärandet enklare. Oftast tenderar de att halka omkring på tyget och det är ju inte kul - men gå till apoteket och köp deras självhäftande refill till fotfil. Låter väl inte klokt men om man klipper små bitar av det och klistrar på så halkar det inte längre.

Jag skulle nog öva på att skära i lite skräptyg innan jag gav mig på det "riktiga" tyget. Själv kan jag inte leva utan att skära alla remsor när jag håller på och syr lapptäcken, med en sax tar samma jobb evigheter.
Gammal 2006-06-09, 20:03   #5

Låter inte alls tokigt med fotfilssandpapper... Alltid lika härligt med olika "husmorsknep"!! Man kommer långt med sådana

Får väl införskaffa en sån linjal låter det som, även om jag inte quiltar. Verkar ju vara ett himla bra hjälpmedel.

Tackar så hemskt mycket för tipset!!

P.S. Var inne och kollade på din medlemssida. Vilken urgullig bild du hade där. Har du ritat den själv?
Gammal 2006-06-09, 20:15   #6

Jorå, kan själv... Har hållit på och ritat, klippt, klistrat och pysslat sedan jag var liten. Och det blir aldrig tråkigt!

Fotfilsknepet har jag läst någonstans här på sysidan och blev överlycklig när jag märkte att det verkligen fungerade. Annars har man stått och svurit långa ramsor när kniven sluntit i det dyra fina tyget.
Gammal 2006-06-10, 00:08   #7
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad

Hmmm... är det bara jag som brukar "skära" med saxen? Jag brukar klippa ett halvt klipp eller så och sedan med saxen halvt stängd lixom spänna tyget lätt och bara skääääära mig fram med saxen. har man en vass fin sax så går det jättesmidigt och är lätt att "styra" rakt.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 07:59   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Rulla tyget

Jag har provat rulla tyget till en riktigt hård korv och sedan skära en skiva med en vanlig vass kökskniv. Går jättefort
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 08:19   #9
sonnerskog sonnerskog är inte uppkopplad

Jag har bara en pytteliten skärmatta, men jag har varit hos mattläggaren och fått en stuvbit med linoleummatta som jag kan lägga på golvet om jag vill skära längre saker,det funkar jättebra.Nu är jag inte så van "skärare" och hur det påverkar rullkniven i längden vet jag inte.Ann-Marie
sonnerskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 13:18   #10
mari1e mari1e är inte uppkopplad

Hej
Jag avänder min overlock utan tråd för att klippa
bort tex stadkanter på gardiner, eller klippa mattrasor.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 16:38   #11

Åååhhh, vilka jättebra tips!! Jag tänker minsann testa allihopa. Ska bli spännande...

Jag visste att det fanns massor av bra sätt, men att jag inte kommit på dom ännu bara . Det är så skönt att veta att man inte är ensam ute i sydjungeln.

Hej hopp!
Gammal 2006-06-10, 19:14   #12
tjockisen tjockisen är inte uppkopplad

sticksåg

Jag vet att min moster bruka rulla ihop tyger och frysa dem, sedan sågas de med en sticksåg. Den metoden använder hon till mattrasor när hon ska väva. Vet inte om den är så lämplig annars, men det beror väl på vad man ska göra!
tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-11, 03:53   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ang sladdrig linjal:
När linjalens "gummi" gav upp så lade jag en linje med limpistol-lim istället för sandpapper. jag hatar sandpapper och limpistol-lim är perfekt när den härdat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.