Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-02, 20:43   #1
marvel marvel är inte uppkopplad

Question Clothsetter & Embird?

Hej!

Jag skulle vara tacksam om någon kunde förklara för mig hur Clothsettern fungerar med Embird och min 300e maskin?

/Mia
marvel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 05:07   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det är rätt enkelt. Först måste man kaliprera clothsettern och symaskinen, detta behöver man bara göra första gången (och om man på något vis rubbar allt någongång genom att kanske tappa clothsettern i marken).

Kalibrerar gör man genom att spänna upp tyg i en ram och sedan brodera ut det kors som finns inlagt i maskinen som ett broderi. Sedan spänner man fsat ramen i clothsettern och justerar den med hjälp av två skruvar så att korset på broderiet och korset i den nerfällbara armen stämmer överens.

När det sedan kommer till Embird (eller vilket annat program som helst) så har du ett stort broderi. Detta måste du dela upp i två (eller fler) så det ryms i dina ramar. I Embird gör du det lätt i Editordelen. Öppna ditt broderi, klicka på "freehand select mode" (tredjeverktyget i verktygslisten till vänster). Markera den del som inte får plats i ramen genom att klicka runt om och dubbelklicka sista gången. Nu har den del du vill splita markerats rött. Om du är nöjd så klickar du på "split" (en av knapparna i övre verktygslisten). Nu är ditt broderi i två delar, se till att inte rubba de bägge delarna, de ska fortfarande se ut att sitta ihop.

Nu så ska du skriva ut broderiet på papper för att kunna markera upp mittpunkten på de bägge broderierna på tyget. Klicka på "file" och sedan på "print template...". Svara ja och amen på allt och du får ut ett eller flera papper (om du inte har en skrivare med A3 i) med ditt broderi på. Om du får ut flera papper tejpa noggrant ihop dem. Sedan läger du ut pappret på tyget och markerar ut centrumpunkterna som är markerade med numrerade kors. Jag brukar också markera några punkter i hörnen på varje del för annars kan det bli svårt att få dit det helt rakt. Sedan så är det dags att spänna upp i ramen. Med hjälp av clothsettern och de rutmönstrade plastskivorna så går det att få dit helt rakt.

Man kan ju göra stora uppdelade broderier utan clothsettern om man vill. Den största fördelen med clothsettern tycker jag är att ramarna ligger still på bordet, så jag avnänder den ofta till vanliga enkla broderier som ryms i ramen. Tycker fortfarande det kan vara svårt att få millimeterpassningen att stämma, men det är helt klart en övningssak.

Det blev en lång beskrivning men jag hoppas den blev tydlig.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 08:53   #3

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Du har varit vänlig nog att ge mig en grundlig beskrivning och jag ska testa dina instruktioner så fort jag hinner. Verkar inte alltför knepigt och som du säger, övning ger bättre resultat!
Gammal 2006-06-07, 19:07   #4

Hej igen!

Nu har jag testat Clothsettern med Embird men får inte riktigt häng på hur man gör när man delar upp motiven. Jag specificerar:

* Hur gör man för att spara motivdelarna separat och ändå kunna printa ut mönsterkorsen?

*När motivet är utanför bågen vill varken embird eller maskinen vara med längre. Vilken båge ska man välja?

Tacksam för hjälp!

/Mia
Gammal 2006-06-08, 07:00   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det du kan göra är ju att spara varje del för sig och skriva ut dem för sig. Sedan pysslar du ihop delarna utskrivna. Nackdelen är att du måste själv vara väldigt nogrann när du pusslar.

Jag har märkt att Embird vill att ramen ska vara i liggande läge för att mönster som går utan för ramen ska skrivas ut. Det låter hel spånigt men av någon konstig anledning är det så, så prova rotera ramen.

Om du delat upp bilden och vill spara varje del för sig så markera dem en i taget och högerklicka och välj "save as" längst ner i menyn som du får upp.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 15:02   #6
Lara Lara är inte uppkopplad

Fungera Clothsettern för Husqvarna des.1 också? Kan någon som har en dylik klistra in en bild på den? Jag förstår inte riktigt - är nog otroligt trögfattad
mvh
trögfattad Birgitta
Lara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.