Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-18, 13:51   #1
eca eca är inte uppkopplad

Endless Hoop

Jag har lånat en Endless Hoop för att testa om det är något jag "behöver". Är det någon som vill vara snäll och förklara funktionen ?
Ska maskinen vara speciellt programmerad? Jag har en D1 och får det inte att fungera.
Tack på förhand.
Eva
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 14:46   #2
Alice Alice är inte uppkopplad

Maskinen behöver inte vara speciell men däremot ska motivet vara gjort för endlesshoop med det där speciella hoppstygnet som visar var du ska börja på nästa sekvens. Du kan lägga in den funktionen på vilket motiv som helst i Embird.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 15:06   #3
barkle barkle är inte uppkopplad

Du måste ha uppgraderat din maskin till lägst ver. 1.64.
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 15:16   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Citat:
Alice skrev:
....Du kan lägga in den funktionen på vilket motiv som helst i Embird.
Hej.
Nu blev jag intresserad
Vet du hur man gör detta i Embird? Kanske du kan förklara på ett enkelt sätt? Vore tacksamt..
Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 15:29   #5
Alice Alice är inte uppkopplad

Nej tyvärr vet jag inte hur man gör, bara att man kan det. Kanske står något under Help i Embird. Eller om vi har tur kanske någon annan vet.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 19:19   #6

Tack för svaret.
Maskinen är uppgraderad och jag har testat med endless broderi, en det är det där hoppstygnet jag inte får någon ordning på. Jag har Husqvarna 3D program.
Gammal 2005-12-19, 10:25   #7
Janne Janne är inte uppkopplad

Smile Lätt som en plätt..

Hej Eva.

Har du 3D Embroidery Studio ska det inte vara någon konst att använda Endless Embroidery Hoop.

3D Embroidery Studio ska vara uppdaterad till 7.2 eller det nya 7.25, du ser vilken version du har på ikonen "Help" - "About 3D Embroidery..."
Uppdatera gör du via ikonen "3D Configure" - sen knappen "Smart Update".

När programmet är uppdaterat ska du kunna se en knapparna "Encore" Och "Endless" på Design fliken. Välj ikonen "Preferences" och välj sen båge - 170mmx100(Endless Hoop).

Hämta sedan in ett brodyr på båden (inte större än bågstorleken ) klicka på knappen "Endless" och ett nytt fönster dyker upp. Där kan du välja start - stopp markeringar under "Fabric Direction". Du kan välja upp - ner - vänster - höger start och stopp markeringar. På knappen "Preview" kan du se vad som händer om du ändrar på något. Du ser också hur många extra brodyrer programmet sätter till. Jag förklarar med läget up inkopplat. Tryck sen på knappen OK.

Nu gör programmet en "ColorSort" och du ser dina brodyrer i bågen med endast dom valda färgerna utan att fått dom dubblerade flera gånger, bra va?!

Spara bilden eller kopiera den direkt till din "Disk Manager" efter som du har en Designer I. När du fått upp ditt brodyr på Designer I skärmen så sätter du i Endless bågen, du kan justera kanten något åt vänster-höger med en liten spak mitt på bågen.
Spänn fast ditt material med rivbart under, sy klart hela brodyret. När maskinen har sytt klart har den också skapar två stygn till vänster/höger vid brodyrets slut. Tryck nu fram ett stygn på maskinen och nålen kommer att ställa sig till vänster högst upp i bågen, frilägg materialet från bågen med den lila färgade spaken, för sedan upp brodyret tills hoppstygnet i slutet på brodyret kommer mitt under nålen.
Spänn fast materialet igen med spaken.( Vrid gärna ned nålen för hand för att kontrollera att den går ner i hoppstygnet som gjorts och kontrollera att materialet ligger jäms med kanten ). Starta maskinen och den fortsätter med nästa & nästa & nästa...

Lycka till!

Hälsningar:
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 20:10   #8

Tack för hjälpen.
Nu har jag klarat av mitt första endless broderi, men hoppstygnet som markerar var jag ska börja nästa gång är för kort och då kommer fortsättningen lite väl nära den första omgången. Kan man justera detta?
Gammal 2005-12-21, 09:55   #9
Janne Janne är inte uppkopplad

Brodyrerna ska sitta ihop

Hej igen Eva.

Vitsen med Endless broderi är att brodyrerna sitter ihop för att inte skapa skarvar i brodyret. Vissa brodyrer kan vara känsligare att missa rätt ställe att starta på än andra så att det inte syns att man har bågat om.
Hoppstygnet behöver man inte ändra på men skulle du i alla fall vilja göra det, går du på fliken "Edit" som du ser nere till höger i 3D Embroidery Studio.

Här kan du ändra och klippa i dina brodyrbilder. Tryck på ikonen "Zoom in" och dra en ruta runt det nedre vänstra röda hörnet som finns straxt utan för ditt brodyr. ( du måste ha skapat ett endless brodyr först i 3D programmet för att få dom röda hörnen )

Till höger finns det flera hjälp knappar, under "Select" finns en knapp med en ruta på, klicka på den och dra en ny ruta runt det röda hörnet. Nu kommer det att bli markerat och du kan dra det åt olika håll. För att avmarkera sygnet - klicka på högra musknappen. Spara.

En trevlig sak i 3D Embroidery Studio är att man kan använda vanliga bågar också till Endless och då även brodera i sidled, det gör att man kan brodera väldigt breda brodyrer också !

Ni som har 3D Embroidery Studio, tänk på att ni har en väldigt bra instruktions bok också - på svenska! Där finns det mycket matnyttigt att lära sig om programmet, för det kan göra massor av trevliga saker med brodyrer och texter.

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.