![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har fått meddelande om att
mitt tips om gratismönster har tagits bort från sidan. Den sida jag gick in på har ju den som distribuerar sidan lagt ut mönster. Det är väl då meningen att de ska användas? T ex att sätta en Bratz-figur på en flicktröja, skulle detta vara olagligt? Maggan i Eskilstuna |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Japp det är olagligt. Sidan du länkade till har inte copyrighten på de figurerna som fanns med där. På sysidan får man inte hänvisa till sådana sidor för då bryter man mot lagen och sysidan kan råka illa ut.
Det är väldigt trevligt att du vill dela med dig av kul sidor men man får se upp lite och inte göra det via sysidan. Om man tycker det är svår att veta om de är lagliga sidor eller ej så kan man generellt säga att alla kända figurer är knutna till stora firmor så som Brother och liknande. Sedan så kan man för privat bruk göra egna stygnsättningar på kända figurer men man får inte dela med sig av dessa, inte ens gratis. Detta är det långt ifrån alla som vet. Senast redigerad av Alvan den 2005-12-02 klockan 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
admin
|
Cecilia har rätt. Iom den utökade upphovsrättslagen i Sverige, som trädde i kraft i år, är det faktiskt olagligt att även ladda ner sådant som publicerats utan upphovsrättsägarens tillstånd.
På Sysidan har vi en policy att man inte skall tipsa om sajter där mönster odyl publiceras olagligt. Nu kan man tycka det är en småsak att ladda ner ett litet mönster, men eftersom många här även gör och säljer egna mönster tycker vi att vi skall stå på mönsterkonstruktörernas sida och verka för att de får betalt för sina verk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Tack då förstår jag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja det är faktiskt sant att det är olagligt. Men det finns många fina gratismotiv ändå som är gratis, även om det då inte är dom s.k kända figureran. Den här sidan är t.ex en guldgruva
http://www.theinternetsite.com/hhp/index.html Designern gör motiv till t.ex Janome men så har han även den här sidan som är hans egen och där han lägger ner motiv som är gratis att ladda ner. Helt lagliga och väldigt generöst tycker jag. Hoppas ni kan hitta något där. Ulla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Javisst ja, glömde säga att jag bor också i Eskilstuna Maggan. Kul om vi kunde träffas någon gång.
Ulla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ulla
Ja, det vore kul
Maggan |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.