![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
stygnsättning nybörjare
Jag har hör o häpna faktiskt kommit på i embird hur man stygnsätter
![]() Varför bygger man upp broderiet på detta sätt Det verkar som att man börjar med en kontor av formen för att som steg 2 fylla på med en gles zigzag, och sen kommer själv utfyllnaden som steg 3, titta på bilden så förstår ni vad jag menar. Undrar just bara varför, är det för att broderiet ska bli lite bulligt som man lägger dom där första 2olika sömmarna i botten? För annars hade man väl kunnat köra på steg 3 direkt, men det blir kanske ett lite platt utseende... jag har bara grejat i datorn, hade kanske förstått om jag gjort lite försök själv med symaskinen Ha en skön lördagskväll ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det blir fylligare och tyget blir dessutom lite "fördraget" vilket gör det exaktare och stabilare sedan.
Gör jag riktigt tunna bokstäver så hoppar jag över understygnen. När jag var liten broderade jag ibland för hand. När man broderade bokstäver med satinstygn skulle man ofta bottna med kedjestygn för att få lite 3-D effekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
stygnsättning
Hej ,kul att du är intresserad av stygnsättning!
Bottensömmen i zig-zag, motverkar att mönstret drar ihop sig för mycket, vilket det gärna gör om alla stygn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det kallas underläggsstygn eller underlay. Dessa stygn stabiliserar broderiet. Om jag inte har är så tydlig i min förklaring, kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=uJgeYyPbADw. Det har inte så stor betydelse vilket broderprogram du har, de flesta fungerar ungefär lika. Lycka till!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för alla svar !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Olika tyger kräver olika underlay.
I borderiprogram brukar man kunna ställa in vilket tyg man använder och där med anpassas underlay och stygntätet så att det passar just det tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Oj så mycket jag fick lära mig här. Jättekul!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.