![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mössa i trikå, blir ju uttänjd och vågiig längst ner :(
Jag har en Husqvarna Viking H class E20. Nu har jag sytt en trikåmössa med fleecefoder och längst ner blev det uttänjt och vågigt. Som på alla andra trikåkläder jag sytt på denna
![]() Saken är den att jag har fått förfrågan att sy 2 mössor till en kompis, men jag vill ju inte att de ska bli såna! Jag har försökt att lätta på pressarfotstrycket, men hjälper inte mycket! Snälla, hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vilken typ av stygn har du använt. Pressarfot?
Det är inte alltid dom elastika sömmarna är bäst, testa att sy men smal zigsack. Vilken bredd du ska ha på zigsacken får du testa dig fram i det tyg du syr för tillfället. Använd övermatare eller walkingfot. Använd trikå eller jersynål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En "svag sicksack-söm" är lika hållbar som trikåsömmarna.
Använd relativt långa stygn, då blir det inte så vågigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kanske du kan göra något sånhär.
http://www.gwennypenny.com/2011/11/a...-tutorial.html
Jag har sytt många dom är jätte söta och ungarna tycker om dom . |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Minska på pressarfots-trycket. På min Husqvarna går jag ner till knappt 2 i inställning istället för 5 för fasta tyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu vet jag inte riktigt vilken modell på mössa du syr, men om det är en vanlig toppluva så hittade jag detta förslag här på sysidan. Du syr då en dubbel mössa och där blir då ingen söm längst ner som kan bli vågig. Och fleecen ligger gömd mellan lagren, smart. Tänkte prova detta själv på nästa mössa jag syr.
Lycka till http://skapatavmig.blogspot.se/2011/...-en-mossa.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vanlig symaskin är kass på trikå.
Sy på stabilisator eller sy i tunn elastisk band. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Som flera redan skrivit sänk pressarfotstrycket.
Men duka också prova att klipp bredsömsmån ex. 2 cm. Sy sen långt in och klipp efteråt bort sömnsmånen. Det motverkar "vågning" / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.