Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-28, 21:57   #1
jyon jyon är inte uppkopplad

rynkfot?

Har fattat att det finns något som heter rynkfot.. Verkar vara något för mig som ofta rynkat vokanger till dotterns trikå el jersey klänningar:-) nu till frågan.
Finns det rynkfot till både vanlig symaskin och overlock
? Vilken är lättast att använda? Jag har en enkel vanlig symaskin, bernette, o cv en janome mylock.
jyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 22:33   #2
bila bila är inte uppkopplad

Det finns till symaskin två olika typer av rynkfot. Den ena är en vanlig fot, den kan vara ganska knepig att använda. Fungerar bäst på tunna tyger. Jag tycker inte att den är värd att lägga pengar npå.

Sedan finns det en rynk och pliserappart, den kan man ställa in hur djupa vecken ska vara, om man vill att den ska rynka på varje stygn eller var 6 eller 12 stygn. Man kan samtidigt som man rynka sy fast det. Rynk och plisserapparten sätter man fast både med pressarfotskruven och i nålskruven.
Jag tycker den är bäst och är jättekul att använda och resultat blir bra. Den är dyr i inköp. En liten varning för att det kan vara vanebildande.

När det gäller overlock kan man sy fast och rynka samtidigt. Foten delar på över och undertyget, så att de matas olika. Detta gör man med att ställ differentialen i maxläge (2:an på min maskin).

Den vanliga rynkfoten fungerar bäst på overlocken.

Vill man göra veck, kan jag rekommendera plisségafflarna. Du hittar dom hos Bibbis texil http://www.bibbistextil.se/webbshop/...gaffel-4808419
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 07:24   #3
jyon jyon är inte uppkopplad

Tack Birgit, nu klarnade det lite! Ska kolla på apparaten, jag får ta risken att bli beroende , haha... Så du rekommenderar den till en vanlig maskin, framför att skaffa en vanlig rynkfot till overlocken?

Tack för att du tog dig tid att svara!
jyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 08:19   #4
bila bila är inte uppkopplad

Allt handlar om vad du ska sy. Vilken maskin du ska sy med.
Men jag tror att du har med nytta rynk och plisserapparten. Del kan du både rykna och göra små veck med den.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.