Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-23, 10:03   #1
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad

Hur ändra storlek på detta mönster..?

Jag ska sy denna blus som har måtten byst 92,5 cm och midja 75 cm. Midjan är bra men jag behöver lägga till 3 cm i bysten. Hur ska jag göra? Min första tanken var att flytta ut mönsterdel 4 (se bild) från den vikta kanten, men skulle inte detta göra proportionerna konstiga, dvs skulle den inte bli för bred i bakstycket då och för kort fram?Mönsterdel 2 och 3 är för draperingen på framsidan, ska jag ändra i dem på nåt vis? Eller på mönsterdel 1 som är mitt fram?Ska man klippa isär mönstret och i så fall vart/hur då?Vet inte om det har nån betydelse för min fråga, men sömsmån är inte inkluderad i mönstret.
Det är så spännande, jag har inte sytt något från mönster på över tio år! Men nu har jag bestämt att det är dags att använda alla mina fina mönster, genom trial and error och givetvis alla hjälpsamma råd och tips från er är jag säker på att jag kommer lyckas till slut
Bifogade bilder

NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 12:06   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Jag tycker du skall sy upp ett testex i lakansväv eller dyl. Vi har lite annan uppfattning om rörelsevidd än förr...
Jättefin blus! skall bli spännande att se resultatet
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 12:27   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Det hela beror på vad som är de där tre centimetrarna.
Är det en större byst? (C/D)
Är det större bröstkorg/ryggvidd? (B-kupa?)
Eller kombinationer - stor byst (F) och smal rygg/bröstkorg?
För en större byst bör väl utökningen läggas i de två bitarna 2 och 3. Längre helt enkelt.
Om det är underbystvidden som behöver utökas så är det väl sidsömmar och mitt fram man tittar på. Knappast baksidan (del 4).
Eller så blir det kombinationer. Det är intressant när insnitten för bysten gjorts så där med rynk/drapering. Jag håller nog med att det är läge att sy en toile för att få en bra utgångspunkt. Med ordentliga sömsmåner kommer du säkert att kunna prova in den med bra resultat. Rynk och drapering är tacksamma att justera men lite svårare att sy snyggt.
Ja det vore intressant att se hur det ser ut i färdigt skick. Vad är det för märke och ålder på det mönstret?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 15:17   #4

Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag tycker du skall sy upp ett testex i lakansväv eller dyl. Vi har lite annan uppfattning om rörelsevidd än förr...
Jättefin blus! skall bli spännande att se resultatet
Duger ett gammalt lakan att testsy eller borde jag köpa muslin (vet ej om det heter så på svenska?)?
Gammal 2013-02-23, 15:26   #5

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Det hela beror på vad som är de där tre centimetrarna.
Är det en större byst? (C/D)
Är det större bröstkorg/ryggvidd? (B-kupa?)
Eller kombinationer - stor byst (F) och smal rygg/bröstkorg?
För en större byst bör väl utökningen läggas i de två bitarna 2 och 3. Längre helt enkelt.
Om det är underbystvidden som behöver utökas så är det väl sidsömmar och mitt fram man tittar på. Knappast baksidan (del 4).
Eller så blir det kombinationer. Det är intressant när insnitten för bysten gjorts så där med rynk/drapering. Jag håller nog med att det är läge att sy en toile för att få en bra utgångspunkt. Med ordentliga sömsmåner kommer du säkert att kunna prova in den med bra resultat. Rynk och drapering är tacksamma att justera men lite svårare att sy snyggt.
Ja det vore intressant att se hur det ser ut i färdigt skick. Vad är det för märke och ålder på det mönstret?
Det är större byst, i övrigt stämmer det. Ska jag då klippa isär del 2 och 3 mitt i på längden, klippa isär mönstret och placera bitarna en bit ifrån varandra (så de blir bredare) innan jag klipper ut i tyget?
Hmm originalmärke vet jag ej då mönstret jag köpt är en reproduktion av det franska originalet, det är iaf gissningsvis från sent 40-tal eller 50-talet. Det finns att köpa på Etsy hos Mrs Depew Vintage (finns även som hemsida), om du är intresserad.
Gammal 2013-02-23, 17:34   #6

ett gammalt lakan duger alldeles utmärkt.
Sen tycker jag du skall använda orginaldelarna men med rejäla sömsmåner
Gammal 2013-02-23, 20:20   #7

Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
ett gammalt lakan duger alldeles utmärkt.
Sen tycker jag du skall använda orginaldelarna men med rejäla sömsmåner
Det här kanske är en dum fråga och jag vet att jag är frågvis men den som inget frågar får inget veta! Jo, ska jag ha extra mycket sömsmån endast för del 2 och 3 då..?Det kanske som sagt är en dum fråga, men jag vill verkligen att det ska bli bra!Har köpt ett underbart smaragdgrönt tyg som inte var speciellt billigt och jag ser framför mig hur jag vill ha slutresultatet så jag vill verkigen vara säker på vad jag gör när jag skrider till verket.
Gammal 2013-02-23, 21:46   #8

Jag tycker du skall ta rejäla sömsmåner på alla delar
Gammal 2013-02-24, 19:59   #9
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Är det en större byst borde det räcka med att göra en utökning av den del som bildar den draperade kupan.
Talar vi om att klippa isär mönsterdelen så klipp efter trådrak-linjen, klistra in en bit och jämna till linjerna.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.