![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur ändra storlek på detta mönster..?
Jag ska sy denna blus som har måtten byst 92,5 cm och midja 75 cm. Midjan är bra men jag behöver lägga till 3 cm i bysten. Hur ska jag göra? Min första tanken var att flytta ut mönsterdel 4 (se bild) från den vikta kanten, men skulle inte detta göra proportionerna konstiga, dvs skulle den inte bli för bred i bakstycket då och för kort fram?Mönsterdel 2 och 3 är för draperingen på framsidan, ska jag ändra i dem på nåt vis? Eller på mönsterdel 1 som är mitt fram?Ska man klippa isär mönstret och i så fall vart/hur då?Vet inte om det har nån betydelse för min fråga, men sömsmån är inte inkluderad i mönstret.
Det är så spännande, jag har inte sytt något från mönster på över tio år! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tycker du skall sy upp ett testex i lakansväv eller dyl. Vi har lite annan uppfattning om rörelsevidd än förr...
Jättefin blus! skall bli spännande att se resultatet |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det hela beror på vad som är de där tre centimetrarna.
Är det en större byst? (C/D) Är det större bröstkorg/ryggvidd? (B-kupa?) Eller kombinationer - stor byst (F) och smal rygg/bröstkorg? För en större byst bör väl utökningen läggas i de två bitarna 2 och 3. Längre helt enkelt. Om det är underbystvidden som behöver utökas så är det väl sidsömmar och mitt fram man tittar på. Knappast baksidan (del 4). Eller så blir det kombinationer. Det är intressant när insnitten för bysten gjorts så där med rynk/drapering. Jag håller nog med att det är läge att sy en toile för att få en bra utgångspunkt. Med ordentliga sömsmåner kommer du säkert att kunna prova in den med bra resultat. Rynk och drapering är tacksamma att justera men lite svårare att sy snyggt. Ja det vore intressant att se hur det ser ut i färdigt skick. Vad är det för märke och ålder på det mönstret? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Hmm originalmärke vet jag ej då mönstret jag köpt är en reproduktion av det franska originalet, det är iaf gissningsvis från sent 40-tal eller 50-talet. Det finns att köpa på Etsy hos Mrs Depew Vintage (finns även som hemsida), om du är intresserad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ett gammalt lakan duger alldeles utmärkt.
Sen tycker jag du skall använda orginaldelarna men med rejäla sömsmåner |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag tycker du skall ta rejäla sömsmåner på alla delar
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Är det en större byst borde det räcka med att göra en utökning av den del som bildar den draperade kupan.
Talar vi om att klippa isär mönsterdelen så klipp efter trådrak-linjen, klistra in en bit och jämna till linjerna. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.