Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-14, 12:02   #1
Jens_M Jens_M är inte uppkopplad

Fästa fjädrar på tyg

Till och börja med kan jag nämna att jag inte sytt något förutom knappar, sedan syslöjden. Var dock väldigt bra på syslöjden å andra sidan.

Det jag vill skapa är en liknande kavaj som denna:
http://jacobkamara.files.wordpress.c...on-flowers.jpg

Jag har en kavaj, fasanfjädrar och ska köpa axelklaffar eller vad de nu kallas (tips?). Frågan är, hur fäster jag fjädrarna? Jag antar att det enklaste sättet, med minst felmarginal, vore att fästa fjädrarna på undersidan av klaffarna - innan jag fäster klaffarna på kavajen. Det ger mig en del felmarginal då klaffar samt fjädrar är enkelt och relativt billigt att få tag i om jag skulle göra fel.

Finns det någon speciell teknik för att fästa fjädrarna? Jag tänker att man kanske drar en tråd/fiskelina igenom kälken på alla inom samma klaff, till att börja med? Men hur bra håller det? Andra idéer är väl att köra över allt med en symaskin, men det känns som att kälkarna bara skulle gå sönder. Värsta fall en limpistol, men även det känns lite B - och det skulle nog inte hålla så länge.

Tack för hjälpen!
Bifogade bilder

Jens_M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 16:54   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Jag tror också att det blir bättre om du först fäster fjädrarna på klaffen, men som det ser ut på bilden har man andvänt ett band till klaffarna och då är det svårt att fästa fjädrarna utan att stygnen syns på klaffarnas rätsida. Så mitt förslag är att du tar bandet dubbelt och fäster fjädrarna på det undre och sedan viker över resten av bandet. Sedan tar du "hela paketet" (med klaff och fjädrar) och nästar fast det förhand på kavajen. Detta gör att du lätt kan ta bort dem igen om du skulle tröttna eller ångra dig utan att förstöra kavajen.

Det bästa blir nog att du syr fast fjädrarna förhand, hur får du nog prova dig fram. Går det att sticka nålen genom själva fjädern så gör det.

Hoppas du förstår hur jag menar, om inte så fråga på
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 05:40   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det är svårt att sy fast fjädrar så att det håller. Att sy "runt" räcker inte eftersom fjäderns ände är så hal och syr man igenom tenderar det att spricka upp efter ett tag.

Bästa resultatet jag har fått var med både tråd och textillim (latexfritt, inte den billiga vita sorten). Först sy många täta stygn. Igenom fjädern, om möjligt. Sen säkra alltihop med textillim. Knepet verkar vara att inte vänta för länge efter man har sytt innan man limmar, en del fjädrar verkar nästan ha en egen vilja och slinker ur sömmen väldigt lätt.
Bara lim skulle kanske också funka, men det har jag inte testat själv. Jag tror kombinationen av både lim och stygn håller bäst.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 15:27   #4
Jens_M Jens_M är inte uppkopplad

Tack för svaren! Vad är bäst mellan en limpistol och textillim? Textil?

Var hittar jag ett bra textillim?

Tack!
Jens_M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 17:25   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Vet inte vilket som blir bäst, men bra textillim bör du hitta i en sybehörsaffär alternativt panduro eller annan hobbyaffär.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 11:23   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Textillim bör vara bättre. Dels är det mjukare och flexiblare, så det är ingen risk att det helt enkelt släpper från ytorna och dels är det ju tillverkat speciellt för att fästa på just tyg.

Dessutom tål vissa fjädrar att tvättas och då är ju textillimmet överlägset eftersom smältlimmet smälter när det blir varmt medan textillimmet tål tvätt.

Min egen favorit är Gütermans textillim, det är väldigt starkt och fäster på alla möjliga material. Och det är färglöst och innehåller inte amoniak eller något sånt som kan missfärga tyget. Det finns säkert andra märken också som har liknande produkter, men undvik dom vita latexbaserade sorterna.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.