Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-30, 19:31   #1
Nima Nima är inte uppkopplad

Behöver lite råd om broderimaskiner

Hej!

Jag funderar på att köpa en broderimaskin och behöver lite råd från er som redan håller på.

Jag har tittat på Janome 300E som enbart broderar eftersom jag har en symaskin jag är mycket nöjd med och dessutom har lite ont om pengar. Någon som har erfarenhet av just denna maskin hur är den? Syr den snyggt? Finns det någon annan maskin som det är värt att kolla upp?

Om man vill kunna göra egna broderier av en bild vad behöver man för program då till datorn? Räcker det med janomes Customizer 10000 plus? Finns det något annat som är bättre/billigare?

Hur är det med alla broderiformat? Kan man använda sådant som är gjort för andra märken?

Som ni märker har jag massor med frågor. Är total nybörjare när det gäller broderi, inte när det gäller sömnad.

Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 20:48   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag var i precis din sitts och köpte en Janome 300E. Jag är jättenöjd med den, du kan titta i mitt album så ser du vad jag gjort. Det som jag kanske kan sakna ibland är att kunna sänka hastigheten på maskinen när man broderar lite bökiga saker men det brukar gå bra bara man stabiliserar ordentligt. Jag har inte märkt någon kvalité skillnad på slutresultatet.

Vad gäller program så använder jag Embird som är ett fristående program som kostar en bråkdel av Janomes egna. Jag har precis fått möjlighet att provköra janomes program och det jag hittils kommit fram till är följande:

Janomes Digitizer 10000 kostar ca 13 000 kr och till det programmets fördel talar den något enklare hanteringen av att stygnsätta egna bilder samt att det ingår ett antal alfabeten som är välarbetade.

Embird kostar 4100 kr om man köper alla programdelarna utom alfabeten (du behöver inte köpa alla delar utan handlar efter behov och kan köpa till välarbetade alfabeten som du är intresserad av). Embirds fördelar (om man köper alla delar) är att man kan ladda ner vilket true type typsnitt som helst och stygnsätta (krävs lite mer jobb än med färdiga alfabeten) samt att man får Cross Stich för att göra korsstygnsbroderier (är lite osäker på om korsstygn finns med i Janomes program eftersom jag bara testat det i några dagar).

Det finns för och nackdelar med båda programen. De är, enligt min mening, ungefär lika lätta/svåra att lära sig och du kan skapa exakt samma saker i båda programmen om än på lite olika sätt. Sedan är det bara plånbok samt tycke och smak som får avgöra.

Embird kan du ladda ner och testa i 30 dagar eller 100 körningar, du kan dock inte spara något. Här laddar du ner demon:

http://www.embird.biz/sw/embird/newdown.htm

I de flesta program, vad jag vet, kan man omvandla från olika format (i Embird är det väldigt lätt).

Hoppas det var till någon hjälp och har du fler frågor så fråga på.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 08:20   #3
sarilundmark sarilundmark är inte uppkopplad

Det går att justera maxhastigheten på Janome 300E från 400 till 650 stygn per minut.Standardinställningen är 650 stygn. Hur du gör ser du på sid 23 i bruksanvisningen. Jag har en Janome 300E och en Husqvarna Rose och Janomen är mycket bättre på att brodera, men köpte främst Janomen för att kunna göra större broderier.
sarilundmark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 08:35   #4

Tack för det! Att jag missat det!! Jag har försökt hitta något om hastighet, att jag skulle titta i "modus" efter det var ju kanske inte helt självklart...
Gammal 2005-10-01, 11:43   #5
Bonnmora Bonnmora är inte uppkopplad

Hej Nina. Jag har en Husqvarna Iris,(nu heter den Scandinavia 300). Det är en ganska enkel och förhållandevis billig maskin som broderar jättefint. Jag vet inte vad de kostar nu, men skulle tippa ca 10-15.000:- men den är prisvärd tycker jag. Hälsningar Ulla Lindström
Jag vet inte var du bor, men ett hett tips på bra symaskinsaffär är Bohusläns symaskiner i Dingle.
Bonnmora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 13:51   #6
Nima Nima är inte uppkopplad

Hej Alvan!

Nu har jag kikat i dina album och du har gjort så mycket fint!

Sådär mycket sydde jag också till mina tre barn när de var små. Det var roligt. Min äldsta tjej syr själv nu.

Du hade broderat på handukar och det var en sak jag funderade över. Går det bra att brodera på frotté och luddigt tyg?

När jag funderar över vad jag ska ha en bredermaskin till så kommer genast tankar på alla presenter man kan göra i form av att sätta namn på handukar och annat.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 13:54   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Handdukar är busenkelt! Det är ju färdigsytt, liksom, bara att brodera!!
Går bra i vilken maskin du än köper, det kan jag lova dig!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 15:06   #8

Ja handukar och fleec är jättekul och lätt att brodera på. Gäller bara att ha rätt stabilisering och så. Men den hjälpen kan du ju få här och det är inte särskilt svårt det heller.

Tack för den fina komplimangen!
Gammal 2005-10-02, 19:12   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Man kan göra egna enklare stygnsättningar i Janomes Customizer också (även en enkel korsstygnsgenerering), och det programmet tror jag inte kostar så mycket (jag fick det själv på köpet när jag köpte min senaste maskin, Janome MC 10001).

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2005-10-02 klockan 21:43.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 07:21   #10
@enga @enga är inte uppkopplad

Vill bara säga att Janome 300E är en jättebra och prisvärd maskin. Jag har haft min sen i våras och broderat jättemycket på den utan några som helst problem, enda problemet är att det är svårt att låta bli , den är ganska beroendeframkallande. Men jag tror jag läst nånstans att Socialstyrelsen rekommenderar minst ett broderi om dagen //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 14:58   #11
Gidget Gidget är inte uppkopplad

En till som funderar på broderimaskin

Jag följer med spänning denna diskussion då jag tror mig veta att jag ska få en broderimaskin i födelsedagspresent. Jag har kikat lite här och där och nu väljer jag mellan Janome 300 och Brother Innovis 500D. Någon som känner till båda?
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 15:04   #12

Är det att brodera du är ute efter ska du absolut välja Janomen!!
Lilla Innovis 500D är en söt och lätt maskin som kan sy vanligt också. Jättebehändig! Men inte alls så robust som Janomen, och dessutom broderar den ju bara 10x10cm. Janomen har betydligt större broderyta, även utan Gigaram!
Gammal 2005-10-04, 15:06   #13
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Tack Åsa, ja det är brodera jag är ute efter, har vanlig symaskin och overlok. De är Husqvarna och Brother så det känns lite knepigt med ett nytt märke, men jag får kanske ge mig.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 15:10   #14

Ja, man blir ju lätt "fast" inom märken! Jag har faktiskt ingen Janome själv, men inser ändå hur mycket maskin man får för pengarna när man köper den!
Gammal 2005-10-04, 18:42   #15

Själv är jag en Pfaffare och det tog emot att köpa en Janome först men plånboken räckte inte längre. Jag måste säga att den är jättebra så tveka inte på just den maskinen i alla fall.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.