![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Sy i trikå med gammal Husqvarna?
Är nybörjare på det här med att sy, har en nyservad grön Husqvarna automatic och undrar vilket som är bästa sättet att så i trikåtyg? Har läst någonstans att smal och tät sicksack ska funka bra för att det blir elastiskt. Kanske en dum fråga men menas det smal som i liten bredd och tät som kort längd? Vad skulle vara lämplig inställning på längd och bredd?
Sen har tyget en tendens att dras ner mot undertråden när jag syr, finns det något sätt att slippa detta? Det blir så med just trikåtyget, inte annars. Jag har köpt en jerseynål som dom gav mig i tygaffären. Tacksam för tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Använd stretch-nålen som Du fick.
Du ska inte sy med en tät sicksack utan endast en "svag sicksack". Använd stygnlängd 3-3,5 och sicksack stygnbredd 0,5 - 0,6 Prova dig fram på stygnbredden av sicksacken. Börja sy ca 1 cm in på tyget, då dras inte tyget ner, Sy en liten bit sedan backar Du och fäster. Håll i trådarna bakom maskinen när Du börjar sy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om mönsterratt A finns till Husqvarna Automatic så liknar söm nr 4 det som kallas högelastisk söm på Bernina 1130, dvs en smal sicksack med inslag av bredare sicksackstygn med jämna mellanrum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En sådan söm är för osynlig fållsöm.
Det finns även en med raksöm och sicksackstygn mellan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Sömmen jag tänkte på skulle varit spegelvänd i förhållande till en sådan som används för osynlig fållsöm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.