![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mönster till båtmössa?
Jag vill sy eller köpa en käck liten båtmössa, som ska passa till en flygvärdinneliknande uniform.
Några tips till mig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Intressant hemsida.. synd de inte har försäljning utan enbart samlar fotografier.
Nja, hade nog tänkt någon mindre modell, som man kan bära lite käckt på svaj. Finns det ingen som kan tipsa om någon enkel modell som man kan snitsa till lite grand? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
http://tikidoll.blogspot.com/2011/06...tructions.html
Är det en sån du menar? Isf har du ett mönster där ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nej inte en rund, mer som en polis-uniformsmössa.
Båtmössa då och inte kepsen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du kan pröva göra ett mönster själv.
Mät ditt huvud där du vill att mössan skall sitta. Dela det måttet på två, ex 48 cm blir 24 cm. Hur lång vill du att skåran i mössan skall vara. ex 24 cm Hur högt vill du att mössan skall gå upp som högst. ex 4 cm Hur bred vill du att att den skall vara i öppningen, ex 4 cm. Känns 24 cm för långt. Börja och utgå från att den är t ex 15 cm lång. Ta den längd som du önskar ha den. Sedan ritar resten utifrån de mått som jag föreslagit i min beskrivning till dig. Dra ett streck. 24 (15 cm)cm. Markera ut mitten, 12 cm (7,5 cm) är. Dra ett vågrätt streck i mitten 4 cm åt vardera håll. Rita en jämn båge mellan prickarna. Klipp sedan mönstret itu efter den 24 cm (15 cm) långa sträcket. Rita ut en rektangel som är 24 cm (15 cm), 15 cm hög. Markera ut var mitten är, 12 cm (7,5 cm). Ovanför mitten en markering 4 cm upp. Rita ut en jämn liksidig båge ner till hörnen. Då bör du har en sida på båtmössan som 24 cm (15 cm) lång, 15 cm hög i hörnen och 19 cm hög i mitten. Skrädda ut detta i något bomullstyg hemma. Tråckla ihop mössan för hand. Vik upp kanten på din korvmössa. Nu har du en grund att utgå ifrån. Gör sedan korrigeringar utifrån detta mönster tills du känner att den är bra. Är den för hög, korta av den nertill osv. För liten båtmössa på svaj Skåran och mitt uppe på mössan behöver inte vara lika lång som mössans bredd. du kan göra den kortare. Då får du en bättre pass- form när du ska ha mössan på svaj. Ligger bättre på huvudet. Jag skulle göra skåran till 11 cm själv. Då får du ta in och rita om ta in sidstyckena upptill. Själv skulle jag dock börja med att göra den stora först. Det är lättare att korrigera från något som är för stort än för litet. Du får en bättre uppfattning vilken stor- lek du vill ha. Lycka till! Hör av dig om du har några frågor. Senast redigerad av Gumpan58 den 2011-11-28 klockan 11:48. Anledning: Har räknat om måtten till en liten båtmössa på svaj. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
båtmössa/polismössa, korvmössa |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.