Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2005-09-12, 14:56   #1
Janoch Janoch är inte uppkopplad

Hemmagjord tryckram

Hej. Jag fick ett infall som jag provade. Screenduk och ramar är ju dyrt, och jag är en utfattig student, så jag försökte få ihop en billig variant bara för att se om det gick att göra.

Resultatet blev dock en besvikelse. Men om någon kan hjälpa mig att få ordning på det hela skulle här finnas ett väldigt billigt sätt att göra tryckramar för kläder.

Min fråga är om det dåliga resultated beror på
* fel sorts färg? Jag använde palett täckfärg.
* att chiffon inte alls duger som duk?
* att det kräver någon sorts hantverksskicklighet?
* att det helt enkelt aldrig blir professionell kvalitet på hemmagjorda screentryck, och att jag har för höga förväntningar?

Här kommer en utförligare beskrivning av "experimentet":

En normal duk för tygtryck har ju tydligen 40-60 trådar per cm, och består av polyestertråd. Billiga chiffon-stuvar jag hittade på Ohlsons hade ca 30 trådar per cm, och var också nån slags syntettyg (?). Jag fixade en ram och lackade och hade mig, och tillslut hade jag en tryckram.

Jag gjorde stenciler i självhäftande bokomslagsplast, och till färg använde jag lätt vatten-blandad Palett-färg (vit täckfärg).

Som skrapa tog jag en sån där dusch-skrapa och skar en riktigt skarp kant i gummilisten.

Resultated var tyvärr högst tveksamt :-(
Om jag hade mycket vatten i färgen blev det en väldigt massa "blöd" utanför stencilkanterna. Detta även om jag tejpade den självhäftande plasten direkt på tyget.