![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej finns det någon där ute som vet var man kan köpa snygga tyger för bärsjal. Det ska vara i kraftigt bomull och elastiskt i diagonalt?
Tack på förhand! Hälsningar Sy-Sandra |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
sjalbarn
Det finns ett forum som heter www.sjalbarn.se där ska visst finnas en sida som har tips för att sy själv mm. Såg att du bor i Göteborg, på söndag ska det vara någon slags visning av bärsjalar på stadsbiblioteket här i Göteborg där de visar hur man knyter sjalar mm.Där kan du kanske också få tips. Min dotter är med på denna sida, själv är jag mormor till ett nöjt barnbarn som burits mycket i sjal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tyg till bärsjal
Tack för tipset. Jag var där i veckan och ingen utav dem ville avslöja var man kunde köpa sådana tyger. Det verkar jättehemligt. Därför tänkte jag att någon i forumet ville dela med sig eller tala om var man kan finna sådant tyg.
Tack! MVH Sandra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jaså, det var väl lite "snålt"! Alla är tydligen inte lika generösa som här på denna sidan. Men det hänger vä ihop med att de säljer sina sjalar.
det svåra med att hitta ett sånt tyg är väl att det ska vara töjbart i ena riktningen bara. Skroten i Kinna har ju mycket tyg, har du kollat där? eller Gårda textil i Gbg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tyg
Hej igen och tack för ditt svar!
Jo jag har kollat i Skroten i Kinna, men där hade de inte mycket av den typen. Mycket var rutat som köksduk och det passar inte riktigt. Men i Gårda-Textil har jag inte vart på. Ska kolla där och tack för tipset. Hälsningar Sandra |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Så hemligt är det inte :)
Hej!
Båda mina bar är "sjalbarn". När jag fick min dotter för tre år sedan hade inte sjaltrenden inte kommit till sverige ännu. Jag hade bott en tid i Tanzania och lärt mig att knyta där. Ett tunt bommullstyg fick fungera som sjaltyg. Min lille nyfödda skrutt bärs nu i ett bomull/linblandning som jag köpt på en torgmarknad. Det är ganska tunt men har "bärighet". Hemligheten är nog att tyget inte skall vara för tjockt eller stumt för då blir det svårt att knyta. Jag har kompisar som bär i ett gammalt "slaktat" lakan så det kan du ju börja med för att känna dig för. Till en långsjal behöver du drygt 5 meter tyg. Bredden skall vara 65 - 75 cm. Alltså får du ut två långsjalar på en längd om tyget är 150 cm.(Eller så skarvar du sjalen och får en sjal på 2,75 m) Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack!!!!
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack, du hjälpte mig med!Har också fundert över detta "mystiska tyg" också tänkt att det är väl många ställen i världen som man inte har "stretch-på-ena-hållet-tyg" men som ändå bär runt sina barn men inte fått klart för mig hur det går att lösa. Men nu vet jag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.