![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Tråden rullar sig och går av...
Hej
Jag har lånat en gammal Pfaff, riktigt gammal och kraftig nog för att sy genom det mesta verkar det som men jag har problem med att tråden går av. Jag skall laga mitt båtkapell. Nybörjare som jag är behöver jag hjälp. Tråden jag har heter DABOND 2000, VVR ANTI-WICK THREAD (V92). Nålen heter Schmetz (130/705 H 15x1H). När jag syr i två lager tyg går det utmärkt men vid fyra börjar tråden omedelbart dela sig för att sekunden senare gå av helt. Det enda jag gjort är att minska trådspänningen till ett minimum. Är det någon som kan hjälpa mig och tala om vad jag gör för fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
För att sy i kapellväv måste Du ha en grövre nål, helst en 100
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svar. Vilken av siffrorna i min nålbeteckning (Schmetz 130/705 H 15x1H) anger nålens grovlek?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Längst ner på nålförpackningen står det vd det är för grovlek på nålarna.
Längst upp på den rundade delen av nålen står även nålens grovlek. Senast redigerad av Dahlia den 2011-03-19 klockan 17:31. Anledning: tillägg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för den förklaringen. 80/12 står det på nålarna jag har. Jag skall skaffa större.
Symaskinens nålfäste tillåter att man monterar nålen med den rundade sidan åt vilket håll som helst. Jag antar att den rundade sidan skall vara mot mig? Jag läste på någon hemsida att det till kapellsömnad skall vara en nylontråd som är omspunnen med bomullstråd. Jag var hos Myrins som inte hade sådan tråd utan istället hävdade man att den skall vara bara av nylon, "så gör vi alltid". Någon som har erfarenhet av det ena eller andra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
I vanliga hushållsmaskiner brukar det nålarna vara rundade på en sida och flat i den andra.
Nålarna går inte sätta på annat sätt än med nålsögat framåt. Industrimaskiner däremot ska ha en nål där hela övre delen är rundad, och oftast så sätter man nålen med ögat från sidan, dvs man trär nålen från vänster. Det finns inga måste när det gäller tråd till kapell. De som säljer material till kapell brukar ha en "kapelltråd" som är av bomull. Jag har sytt båtkapell med både den tråden och ren nylontråd, skomakartråd. Nylontråden håller lite bättre i msakinen, men den sväller ju inte ute som bomullstråden gör. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.