Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-22, 16:16   #1
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Tyger - "moderna", var hitta?

Hej. Jag är en glad amatör som började sy för eget bruk för några år sedan. Jag är inte speciellt kunnig, men jag har lyckats lära mig tillräckligt för att numer kunna sy kläder som inte "ser hemsydda" ut om man inte kollar noga.

Nåväl, jag har stora problem att hitta tyger som jag gillar. Jag springer på Ohlsons stuvar så ofta jag hinner, men utbudet är väldigt begränsat och oftast är det antingen tråkiga eller helt bizarra och oanvändbara tyger. Det användbara man hittar ligger ofta ändå minst 5-10 år efter modet.

Jag söker "moderna" material, i stil med vad man hittar på H&M's ungdomsavdelning eller liknande (De får gärna vara mer avant garde än så). Gärna syntetiska tyger med intressant finish.

Dock vet jag inte ens vad man ska fråga efter, eftersom jag är helt självlärt. Om jag frågar efter moderna tyger eller försöker förklara vad jag letar efter får jag oftast bara frågande blickar som svar. Finns det kanske någon butik på nätet som har mer det jag letar efter? Jag har försökt gå igenom er länksamling, men de tyska sidorna är rätt svårnavigerade för mig som inte talar tyska.

Dessutom vet jag som sagt inte riktigt vad jag letar efter. Alla förslag mottages tacksamt!
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-23, 19:45   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag håller med. Barntyger hittar jag, men inte till vuxna. Det är sällsynt med nya frächa tyger tycker jag, man får hamstra när man väl hittar.

Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 07:16   #3
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
stoff och stil har lite mer "moderna tyger", tycker jag.. men det är lite svårt att hitta tyg, det håller jag med om.. men deras katalog gillade jag, massor av tyger jag vill ha
annars om du ska till stockholm så tror jag att sundbybergs textilcentrum kanske kan ha något intressant, de har lite mer klädtyger än ohlssons, iaf här i stockholm
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 10:00   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tycker det är svårt att hitta även i sumpan, men det kanske beror på att det är lite för trångt och mörkt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 15:40   #5
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Tack för era tips! Jag ska kolla nästa gång jag är i Stockholm eller Malmö, men tyvärr är jag inte det särskilt ofta.

Kan man inte hitta nåt via internet, och beställa ifrån utomlandet? Jag har iofs försökt och misslyckats, men jag vet som skrivet inte ens vad tygerna kallas.

Har ni några namn på någon typ av tyg som kan passa in på min beskrivning av det jag letar efter?

Mitt ordförråd på textilfronten är inte mer detaljerat än typ "fleece" och "jeans" :-)
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 16:40   #6
Anci Anci är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 36
Halloj!!

Ja, visst är det svårt!!!

Jag är också på "fleece och jeans-nivån" och känner mej urlöjlig när jag kikar runt på internet eller i kataloger....

Voile, crepe, manchester, gabardin, trikå, jersey, viscose, velour, polarfleece, juteväv, polyester foil print, transparent taft, flanell, lin - strukturlin, chenille, georgette, jaquardvävt, indisk bomull, gobeläng, canvas, tvåtonad polyester, dupionsiden; you name it!!!!

Nåja, kanske en liten aning har man, men det är inte lätt för en nybörjare.

Men man kanske lär sej...

Och så tycker jag att det är svårt att veta vilket tyg, som jag nu inte vet var det är , som passar till vad!!!

Älskar att titta på mönster på "fina" kläder, men mer än titta blir det inte än.

Men vem vet; det kanske kommer när man lärt sej mer!!

Anci
Anci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 18:14   #7
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
Citat:
Alvan skrev:
Jag tycker det är svårt att hitta även i sumpan, men det kanske beror på att det är lite för trångt och mörkt.
jo.. jag har nog bara hittat tyg till festkläder, byxor eller kjolar där, de har så mycket tyger och inte så stor plats
har å andra sidan inte letat tröjtyger, det är inte min starka sysida


Citat:
Janoch skrev:
Kan man inte hitta nåt via internet, och beställa ifrån utomlandet? Jag har iofs försökt och misslyckats, men jag vet som skrivet inte ens vad tygerna kallas.
stoff och stil har ju hemsida (stoffochstil.se) men det är deras katalog som är den riktiga guldgruvan
den kan man beställa där har jag för mig

Senast redigerad av tesslin den 2005-08-24 klockan 18:18.
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-25, 07:39   #8
harklattan harklattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 18
På furulunds modetyger finns allt du kan tänka och lite till! www.furulundsmodetyger.se har en del, men ska man se allt så är den enorma butiken i Borås värd ett besök! Här finns verkligen allt...
harklattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-25, 09:54   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Humm det är bara det att jag vill känna på tygerna och då är internet inget alternativ.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-26, 22:41   #10
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
oftast kan man beställa tygprover, inte riktigt samma sak som butikskänslan men ibland är det tillräckligt
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-28, 10:01   #11
Salome Salome är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 20
Tyger online.

Hej!

Jag har beställt en del tyger och mönster från USA förut, och det har fungerat jättebra. Snabb leverans och bra tyger. Nu har hjag inte den adresseb kvar, men här finns t.ex. en affär med många tyger http://www.denverfabrics.com/
Sedan får man väl kolla med leverantören om de skickar till Europa...mvh
Marie
Salome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 03:49   #12
DeliriumEndless DeliriumEndless är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 1
Hej!
Jag ser att du bor i Östergötland och då har jag ett superbra tips: Jofotex i Söderköping. De har ALLT inom modetyger! Jag bor i Stockholm nu men har aldrig stött på en bättre tygaffär. Så jag brukar åka "hem" till Söderköping med jämna mellanrum för att hälsa på mamma och för att hamstra tyger :-D

De har en hemsida med vägbeskrivning och annat bra att veta, man kan nog beställa tyger on-line har jag för mig www.jofotex.se


Hoppas det kan vara till någon hjälp!
DeliriumEndless är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 07:01   #13
bgn bgn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Jag blev nyfiken och kollade jofotex hemsida. De hade en jättebra lista med tyger från A-Ö.
bgn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons