Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-16, 12:49   #1
Luthien Luthien är inte uppkopplad

Hälp med grundkonstruktion Barn

Jag har köpt pärmen Grundkonstruktioner för Barnmönster av Vivianne Landström. Jag får inte lutningen på axeln att stämma i andra storlekar än 110 som exemplena är gjorda för. Jag inser att det måttet för konstruktion av lutningen på axeln förändras i olika storlekar (det syns tydligt om jag tittar på färdiga mönster som är graderade) men i pärmen står det bara 1 cm och inte hur man får fram det. Det är mått 10-11 på sidan 10. Det är så på alla beskrivningarna.
Hjälp!
Hur ska jag tänka?
Luthien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 14:45   #2
Stinap Stinap är inte uppkopplad

Jag har använt måttet 1 cm oberoende av vilken storlek det handlar om. Axelbredden är ju större ju större storlek man arbetar med och därmed blir lutningen mindre efterhand. Skillnaden är inte så stor men den finns.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 17:43   #3

Det är framförallt de minsta storlekarna jag har problem med, eftersom axeln lutar så kraftigt att det ser helkonstigt ut. Men jag funderar på om jag bara kan ta samma lutning hela tiden och ändra resten efter det, det är väl i så fall ärmhålet som blir lite olika djupt och det gör nog inte så mycket. Tror jag...
Det är mönstret för den figurnära trikån jag hakat upp mig på, jag har inte sett en ettåring med så sluttande axlar och mina kunskaper i mönsterkonstruktion är klart begränsade.
Gammal 2010-06-16, 19:24   #4
Stinap Stinap är inte uppkopplad

Jag har tittat lite extra på de mönster jag ritat efter Landström och medger att axlarna lutar ganska mycket i de mindre storlekarna. Man får ungefär samma lutning efter en bok på engelska ( Metric pattern cutting for children´s wear.. av Winifred Aldrich) och ännu mer efter en annan svenska pärm Protekos Mönsterkonstruktion barn). Jag är självlärd på mönsterkonstruktion men det tycks vara samma metod som används i de flesta böckerna.

Sen har jag jämfört med några mönsterböcker och min axellutning stämmer ganska bra med Lennartssons, lutar mer än Gynthers och klart mycket mer än Meedoms. Jag har numera inte tillgång till några "provbarn" vilket du kanske har, så du får gärna dela med dig av dina praktiska erfarenheter.Minskar du måttet 10-11 lite till t.ex 0.7 cm i de mindre storlekarna får du mindre lutning eller så kör du som du tänkte med samma lutning i alla storlekarna.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-17, 08:08   #5

Tack för svar! Jag ska klura vidare och prova på andra småbarn och återkommer. Min dotter kanske är ovanligt rakaxlad... Trikåtyger är ju följsamma så det spelar nog ingen roll egentligen, men jag gillar inte att inte förstå och får nog gå en kurs i mönsterkonstruktion så småningom. Det är tydligen svårt att lära sig på egen hand.
Det är ju kul att göra egna mönster!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.