Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-02, 08:26   #1
joline joline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 2
Hjälp! Hur använda nedladdade broderier?

Jag har en brother nv 900, är nybörjare. Har hittat en länk här på forum för att ladda ner gratisbroderier men hur får jag in dem i symaskinen? Behövs ngn programvara, isf vilken? Jag vill sy monogram i lantlig gammaldags stil.

Är oerhört tacksam för hjälp!
joline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 08:38   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du usb-minne till maskinen lägger Du in broderierna på det.

Ett broderprogram är alltid bra att ha, det finns en hel del att välja på.
Embird är bra och prisvärt, man kan köpa delarna separat.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 11:04   #3
joline joline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 2
Hej, TACK för ett snabbt svar
Okej, jag är vääldigt nybörjare.. Jag har inget USB-minne som är köpt särskilt för symaskinen, man måste alltså ha det? Det räcker inte med att ansluta maskinen via USB-kabel till datorn och sedan överföra mönstret på så sätt?

Tack för tipset, ska kolla in programmet! Det är inte så att det räcker med att skaffa något program som kan konvertera filerna till ett format som maskinen kan läsa? Och isf...vilket format skulle det vara? (finns ju massa gratisprogram att ladda ner för sådant). Jag vill inte göra något olagligt såklart, vill absolut köpa saker och göra rätt för mig men det känns som att det vore skönt att testa lite om det är ens grej innan man lägger ut flera tusen på saker man inte vet om man vill hålla på med..

Så om jag har förstått det hela rätt behöver jag skaffa ett usb-minne och ett program innan jag kan få in nedladdade broderier och sy på maskinen?

Jag skaffade en större ram till maskinen men det verkar som att den fortfarande bara kan sy 100 mm x 100 m, är det så?

Tacksam för svar
joline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 11:41   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Nu har inte jag en Brother-maskin, men kolla Din handbok för att se hur det fungerar med överföring av broderier, usb-sladd eller usb-minne!
Där bör det även stå hur stora broderier maskinen kan göra.
Kolla även Brothers hemsida, och läs vad som står om Din maskin.
Vilka ramar maskinen kan ta osv. och vilket format det ska vara till Brothermaskiner.

Det finns gratis-program bara för att konvertera, vilka vet jag inte. Men testa Dig fram.
Själv har jag Embird.

Det finns flera medlemmar här på sysidan som kan Brother-maskiner mycket bättre.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 12:24   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Brother ska ha PES, vilket är ett otroligt vanligt format för gratisbroderier. Nästan alla som erbjuder broderier gratis eller till förälsjning erbjuder PES, så det är sällan du kommer att behöva konvertera.
Jag tror inte att du kan koppla USB-minne till din maskin, utan du ska överföra från datorn.
Gissningsvis kopplar du in maskinen till datorn, slår på maskine och då ska maskinen dyka upp i din vanliga Windows-utforskare. Sedan kan du dra och släppa filer till maskine precis om mellan mappar och enheter på datorn.
Embird är ett jätteanvändbart program till lite av varje, även om man inte har monsta ambition att göra egna stygsättningar. (Jag gör bara eget när det är absolut nödvändigt. Annars hittar jag i regel vad jaf vill ha och kan fixa till det i Embird). Läs runt mer här på sidan så snappar du upp allt eftersom.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 12:27   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Och så var det det där med 10x10 som jag såg när jag redan skickat iväg...
Ja, det är fortfarande begränsat till 10x10, men man kan med din ram göra ett större broderi utan att behäöva spänna om tyget. Mycket praktiskt! Jag använde nästan bara den ramen när jag hade 10x10-maskin. Till exempel kan man kombinera ett möänster och ett namn eller annat. Extra lätt när man har ett program (då var vi där igen).
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-05, 07:48   #7
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Jag är själv ganska ny på brodyr, men sysidan är så fantastisk, så snart är jag expert! ;-)

Jag fick tipset om denna sida där man kan konvertera mellan de olika brodyrformaten. Så om du hittar ett broderi du gillar i tex HUS kan du göra om det till PES för att din maskin ska kunna läsa det.
https://www.embroiderydesigns.com/co...fileshome.aspx
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons