![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Överdrag till sittpuff
Hej.
Jag saknar syvana och skall nu ge mig på att sy ett överdrag till vardagsrummets sittpuff. Den har formen av en halv kub ca 1x1x0,5m och väldigt stram. Överdraget skall alltså ha samma mått men sakna undersida, dvs en överdel och fyra sidor. Vilken ordning bör jag arbeta efter? 1 - Sy ihop sidorna först och sen passa ihop dem till överdelen 2 - Sy ihop varje sida till överdelen och avsluta med att sy samman sidorna. Varje kant skall ha en markerande söm. Tacksam för tips. /David |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det spelar ingen större roll i vilken ordning du syr om du håller till rätt sömsmån. T.ex. om du har 1 cm sömsmån så stannar du exakt 1 cm innan tyget tar slut när du syr så blir det inte svårt att passa in bitar. Markera gärna om du är osäker så du vet exakt när du ska sluta att sy.
Men det gäller att vara millimeterexakt vid tillklippningen och vid sömnaden. Möjligtvis kan man sy ihop sidorna först så det blir en tub och sedan sy locket sist då kan man passa till locket om man inte varit exakt. Då gäller det att man har lite extra mån att höfta med när man sätter locket. Men bäst är att vara noggrann. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Helena.
Hade du inte skrivit att jag skulle släppa den där sista centimetern hade jag garanterat gjort bort mig. Nu blev resultatet klart över förväntan. Och vår extrasäng från Bolia har äntligen samma kläder som vår Stockholm-soffa. /David |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jätteroligt att läsa! Visst är det roligt när det går bra?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
extrasäng, puff, sittpuff, överdrag |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.