![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Nybörjare på att sy
Hej! Jag är en kille på 16 år som vill lära mig sy, jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång? Har ni lite tips och idéer?
![]() Länka gärna guider eller så. Jättetacksam. /Henrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad vill du veta? Det är så mångfasetterat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag vill veta hur man syr, jag har bara sytt i skolan men jag gillade inte slöjd överhuvudtaget. Jag vill lära mig sy skjortor, tröjor, farfarströjor, byxor, jeans, lägga upp jeans, göra shorts av ett par jeans m.m.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hur stor är din vana med symaskinen? Har du en symaskin?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tips är att köpa ett mönster, som är för nybörjare. Så började jag en gång.
Gå till tygaffären och fråga där efter ett mönster som är extralätt. Sydde min första skjorta så. Lycka till. Kul att du vill lära dig sy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det finns begränsat med mönster för killar, men Burda har i alla fall ett basic skjortmönster som jag tycker du skall skaffa om du vill sy skjortor. Jag såg att du bodde i Åhus så ett besök hos Gitte i Fjälkinge kan kanske vara bra. Burdas mönster har tydliga steg för steg beskrivningar med bilder som man kan följa.
Gör dig kompis med de som jobbar i tygaffärerna eller säljer symaskiner så du kan gå in och fråga om du kört fast. Bibblan brukar ha böcker om hur man syr, oftast detaljer, kan vara bra att ta en extra koll i. Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Här är adressen till en sykompis: http://www.briansews.com/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vänta, låg inte Gittes i Rinkaby? Men Gitte vet jag vem det är, min mamma känner nog henne lite.
Jag är inte så van vid symaskinen, jag tror att jag kanske kommer ihåg lite då jag väl sitter där. Vad exakt är ett mönster om jag får fråga? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Mönster är pappersmallar där du lägger ut på tyget för att klippa ut delarna du ska sy plagget av.
Man får tänka på tygriktningen och sömsmån också. Tygriktningen markeras vanligen med pil på mönsterbitarna. Pilen ska löpa längs med tygets löpmeter, parallellt med kanten som inte är klippkant (kallas stadkant) Sömsmån är en kant som man lägger till extra, normalt är mönstrets kant sylinje, så man måste lägga till extra för att kunna sy ihop. (varierar starkt, ibland ingår det redan och ibland får man lägga till själv. står normalt i beskrivningen) Var noga med hur bred den skall vara för det spar en massa svordomar och tandagnisslan över mönsterdelar som inte passar ihop. Klipper du ut med 1 cm sömsmån så ska du sy 1 cm in på kanten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Visst ligger Gittes i Rinkaby!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Youtube är en guldgruva med alla möjliga videos på saker man kan sy.
Ett boktips är boken Sy kläder av Linda Gibson |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Gå till biblioteket och be dem visa dig vart böcker om sömnad finns.
Det finns massor av bra böcker som visar steg för steg exakt hur du ska göra. En del kan vara svåra att förstå med mycket fackord m.m. men det finns dom som är väldigt lättförstådda. Jag är oxå nybörjare och var till biblan och lånade lite böcker som till och med jag förstår ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.