![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tips på brodermaskin
Funderar på att byta min Pfaff till en brodermaskin men tvekar då den inte är ett år gammal och en ypperligt bra maskin. Är brodermaskinerna bra symaskiner också eller man bör ha en sådan med?
Vilka maskiner är bäst ur alla synpunkter? programvaror, service, priser på program och maskin, an vändarvänlighet? Det är mycket att tänka på och som total novis på brodyrområdet så litar jag inte på försäljarna utan vill höra om för och nackdelar från användarna. Mina funderingar går åt att kunna skapa mönster från fotografier, finns den möjligheten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hejsan!
Jag hade en Janome Memory Craft 9000 i 6 år, och behövde inte lämna in den en enda gång för reparation... Den var perfekt för att både sy och brodera med. Det ingick en programvara och kortläsare som jag använde flitigt. Efter ett par år köpte till en mer avancerad programvara (Digitizer 10000) som jag kunde använda både till den gamla maskinen och till den nya jag köpt i dagarna (MC 10001). Denna programvara kan jag även konvertera broderier med FRÅN alla möjliga format TILL alla möjliga format. Min nya maskin är därför också en Janome Memory Craft, men ett snäpp värre än den tidigare. Större brodyrramar (ingick en Mega-hoop), men även en pytteliten brodyrram för brodyr i strumpor, ärmar m.m. Den har färgskärm med med svensk språkinställning (översätter t.o.m. trådfärgerna till svenska!!! ![]() Jag är bara en vanlig användare (titta gärna i mina album), men kan ändå säga att Janome håller en otroligt hög kvalitet i maskinvaran, och har även genomtänkta programvaror. Jag är systemtestare till vardags... och blir alltid glatt överraskad när något fungerar som det ska, och det har det gjort med Janomes produkter hittintills. Den här hunden t.ex. har jag stygnsatt i Digitizer 10000: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=807 /Gunilla ps. Min förra maskin finns alltså till salu i Skärholmen just nu (ABC Symaskiner), så om någon vill ha en begagnad, nyservad Janome MC 9000 med scanner/kortläsare, så är det bara att kontakta mig eller ABC Symaskiner direkt. Begagnat är ju alltid betydligt billigare än nytt. Senast redigerad av gunnsan den 2005-07-10 klockan 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej, Husqvarnas Designer1 och Brohters nya Innovis är toppen att både brodera och sy på. De kan brodera de största broderierna för "hemma"-maskiner. Sen har de otroligt fina sömnadsmöjligheter och syr jämnt och fint. Själv hade jag tidigare en Husqv.Iris ´sy och brodermaskin men den blev snabbt för liten så jag bytte in den till Designer1. Men ingen av dessa 2 maskiner har Pfaffs fina matarsystem som matar tyget både uppifrån och underifrån men min Designer syr väldigt fint och jämnt i olika typer av tyg. Testade Innovisen på en mässa i våras och blev mycket förtjust i den också. Den gillade jag mest för att man inte behöver ta bort broderenheten när man ska sy vanligt. Och den både sydde och broderade väldigt tyst. Men foten måste fortfarande bytas. På Designern måste man ta av hela brodergrejset vid vanlig sömnad. Min dröm hade varit en Designer1 och en Innovis + overlock..... Prylgalen???
Hälsningar Irre |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hejsan!
Hur stor är största hoopen till Designer1? Den jag fick till min nya Janome är 23x20 cm. Sedan fick jag en något mindre, 20x14 cm, en ca 13x11 cm (den vanligaste) och slutligen plutten 5x5 cm för friarmsbroreri (totalt 4 ramar). På Janomen behöver man inte sätta i eller ta bort någon broderenhet. Det enda man behöver göra är att byta pressarfot... sedan syr den otroligt bra, och det finns massvis (!) med dekorsömmar...och monogramfunktion (textlagring). Vid vanlig söm på Janomen behöver man inte använda fotpedalen, om man inte vill. Koppla bort den och använd start- och stoppknappen istället. /Gunilla Senast redigerad av gunnsan den 2005-07-12 klockan 10:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Den största hoopen är 360*150cm!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Eh... du menar väl mm i alla fall? Eller 36x15 cm. För den kan väl inte vara 3,6 meter lång??? Avlång är den i alla fall, dvs 15 cm är inte så brett. Min Giga-hoop är mer kvadratisk. Jag tror jag ska använda den till att brodera en klocka. Ska testa och se hur det går ![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ohh,förlåt att jag skrev fel i värmen igår!Visst är den 36*15cm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.